شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی برگزار شد

 

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی برگزار شد. در این مراسم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر تکیه مکرر رئیسی بر «ارزش‌های اساسی انقلاب» تاکید کرد.

خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در سخنرانی خود در مراسم تنفیذ رئیسی با اشاره به اظهارات او درباره مبارزه با فساد، ادامه داد که رئیسی «در مسئولیت قبلی حرکت مبارزه با فساد را شروع» کرد، اما «اصل قضیه اینجاست».

در حالی که در ماه‌های اخیر اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت معیشتی در ایران افزایش یافته، خامنه‌ای با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت مردم بدانند «که مشکلات را یک شبه و در مدت کوتاه نمی‌توان حل کرد».

او همچنین به رئیسی و مجلس دستور داد در معرفی وزرا و هم اظهارنظر درباره وزرا «شتاب به خرج دهند» تا «زودتر دولت تشکیل بشود».

خامنه‌ای تحریم انتخابات ریاست جمهوری در ایران را توطئه «محافل سیاستگذاری دشمنان» خواند و که «در داخل هم برخی از روی غفلت بعضی هم شاید از روی غرض این سیاست را دنبال می‌کردند».

او نام کسی را ذکر نکرد، اما برخی از چهره‌های سیاسی در داخل مثل محمود احمدی‌نژاد این انتخابات را تحریم کردند.

 

 

در حالی که شورای نگهبان حتی تعدادی از نامزدهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی را رد صلاحیت کرد، خامنه‌ای گفت این انتخابات «در سلامت و امنیت کامل» برگزار شد.

همچنین در حالی که هنوز دو نامزد انتخابات دوازده سال پیش ریاست جمهوری در ایران در حصر خانگی به سر می‌برند، او گفت «معمولا در بسیاری از کشورها این جابجایی با کشمکش انجام می‌شود» اما «اینجا با آرامش و امنیت انجام می‌شود».

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی «گرایش‌های مختلف سیاسی داشته‌اند» و «این تنوع نشانه آزادی انتخابات و سلامت آن است».

این اظهارات خامنه‌ای در حالی است که انتخابات اخیر ریاست جمهوری یکی از سردترین و غیررقابتی‌ترین انتخابات در جمهوری اسلامی بود که بر اساس آمارهای رسمی، با تحریم بیش از نیمی از مردم ایران روبه‌رو شد و رکورد تحریم انتخابات در ایران شکسته شد.

قرار است مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز روز پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود. پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند علاوه بر اجرای محدودیت تردد در روزهای تنفیذ و تحلیف رئیسی، فرودگاه‌های تهران و البرز نیز برای ساعاتی تعطیل می‌شوند.

حامد اسماعیلیون یکی از اعضای خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در واکنش به این تصمیم بار دیگر از این که چرا پیشتر پروازهای مسافربری در شب حمله نظامی سپاه پاسداران به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، لغو نشده بود، اعتراض کرد.

ابراهیم رئیسی که قرار است کار خود را به عنوان رییس جمهوری جدید جمهوری اسلامی آغاز کند، یکی از متهمان اصلی پرونده اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه شصت است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More