شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مراجعه مردم به داروخانه‌ها برای دریافت واکسن آنفلوانزا؛ وزارت بهداشت: فعلا به افراد عادی واکسن نمی‌دهیم

 

بنابر گزارش‌ها، مراجعه مردم به داروخانه‌ها و شبکه‌های درمانی در شهرهای مختلف ایران برای دریافت واکسن آنفلوانزا افزایش یافته است؛ همزمان یک مقام وزارت بهداشت گفته است واکسن‌ها در مرحله اول به افراد «عادی» تحویل نخواهد شد.

خبر افزایش تقاضا برای دریافت واکسن آنفلوانزا را رسانه‌های محلی در استان‌های مختلف ایران و همچنین برخی مقام‌های محلی گزارش کرده‌اند.

حسن ذبیحی، مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، از مراجعات زیاد متقاضیان به داروخانه‌ها در این شهر خبر داد و گفت هنوز واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران، نیز تایید کرد که واکسن هنوز تحویل داروخانه‌ها نشده است؛ او از مردم خواست از مراجعه و تجمع در داروخانه‌ها خودداری کنند.

واکسن هنوز توزیع نشده

در همین حال محمدباقر ضیا، رییس انجمن داروسازان ایران، گفت هنوز روند توزیع واکسن آغاز نشده و این واکسن به داروخانه‌ها تحویل نشده است.

رییس انجمن داروسازان، با اشاره به اینکه تمامی محموله ‌وارداتی واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است گفت: «تا زمانی که واکسن‌ها تحویل داروخانه‌ها نشده، داروخانه‌ها دسترسی به واکسن ندارند و مردم از مراجعه و تجمع خودداری کنند.»

از سوی دیگر محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری وزارت بهداشت، اعلام کرد که توزیع واکسن آنفلوانزا از روز شنبه پنجم مهر آغاز می‌شود و توزیع کامل آن نیز چند روز زمان می‌برد.

او گفت که توزیع واکسن آنفلوانزا از دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع می‌شود.

به گفته زهرایی، ابتدا این واکسن توسط مراکز بهداشتی بین گروه های پرخطر توزیع می‌شود و افراد عادی با مراجعه آزاد به این مراکز نمی‌توانند واکسن دریافت کنند. 

وزارت بهداشت اعلام کرده که یک و نیم میلیون واکسن آنفلوانزا به صورت رایگان به گروه‌های پرخطر، مانند زنان باردار، سالمندان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص، تزریق خواهد شد.

روز پنجشنبه خبر تحویل ۱۵۰۰ واکسن به مجلس خبرساز شد. با این حال با بالا گرفتن انتقادها، مجلس اعلام کرد که واکسن‌ها را به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بازگردانده است.

با این حال شرکت« بهستان پخش» که واکسن آنفلوانزا را در اختیار مجلس قرار داده، در ضوابط همکاری خود پس دادن داروهای یخچالی پس از تحویل آنها را غیرممکن اعلام کرده است.

همچنین براساس بخشنامه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به علت حساس بودن داروهای یخچالی، از جمله واکسن آنفلوانزا، به دما،  پس گرفتن آنها مجاز نیست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More