شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مذاکرات برجام؛ آمریکا و ایران هفته آینده در یک شهر اما نه در یک اتاق

 

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به گزارش‌ها درباره حضور آمریکا در وین همزمان با نشست کمیسیون برجام، اعلام کرد که مذاکره‌ای بین دو کشور انجام نخواهد شد.

او روز جمعه ۱۳ فروردین در پی نشست آنلاین کمیسیون مشترک برجام گفت که هیات ایرانی در نشست وین در روز سه‌شنبه هفته آینده هیچ مذاکره‌ای با هیات آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.

او تاکید کرد که آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام، حضور نخواهد داشت و این موضوع «قطعی» است.

عراقچی در عین حال گفت: «اینکه سایر طرف‌های برجام بخواهند به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی‌هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.»

همزمان، محمدجواد ظریف در توییترش با اشاره به نشست روز سه‌شنبه در وین، هدف آن را نهایی کردن فوری لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای برای برچیده شدن تمام تحریم‌ها و برگشتن ایران به تعهداتش در برجام دانست و گفت هیچ جلسه‌ای بین ایران و آمریکا برگزار نمی‌شود و ضرورتی ندارد.

 

 

رویترز هم روز جمعه به نقل از چند دیپلمات‌ نوشت که مقام‌های ایران و آمریکا هفته آینده به وین سفر می‌کنند، اما مذاکرات مستقیم بین این دو کشور انجام نخواهد شد. 

یک منبع دیپلماتیک اروپایی به رویترز گفت: «ایران و آمریکا در یک شهر خواهند بود& اما در یک اتاق حضور نخواهند داشت.» 

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام روز جمعه با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ به شکل آنلاین برگزار شد.

قرار شده که ادامه این نشست در وین برگزار شود تا طرفین «اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام های هسته‌ای را از طریق گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند».

در همین حال اتحادیه اروپا اعلام کرد در وین دیدارهای جداگانه‌ای با ایران و آمریکا برگزار خواهد شد.

در اطلاعیه اتحادیه اروپا تاکید شده که دیپلمات‌های ارشد آمریکا در وین حضور خواهند داشت، اما مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برگزار نخواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در خبری تایید کرد مقام‌های ارشد آمریکایی در وین حضور خواهند داشت اما میان آنان و نمایندگان ایران گفت‌وگوی مستقیمی انجام نخواهد شد.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که ایران اعلام کرده بهتر است طرفین یک سری اقدامات اولیه را برای فراهم شدن زمینه گفت‌وگوها انجام دهند.

 

لغو تحریم‌ها از جمله اهداف دیدار

روز جمعه، یک مقام اتحادیه اروپا هم گفت‌ مذاکره میان ایران، آمریکا و قدرت‌های جهان در پی ایجاد  فهرستی از تحریم‌هایی است که ایالات متحده می‌تواند لغو کند و همچنین تعهدات هسته‌ای که ایران باید انجام دهد. او افزود همه طرف‌ها امیدوارند تا دو ماه آینده به توافق برسند.

نیویورک‌تایمز هم به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین از طریق میانجی‌ها انجام می‌شود و هدفش توافق بر سر یک نقشه راه است تا چطور گام‌هایی همزمان برای بازگشت به تعهدها از جمله لغو تحریم‌ها برداشته شود.

پیش از جلسه کمیسیون برجام، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با استقبال از اقدام اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست با ایران در مورد توافق هسته ای، آن را «گامی مثبت» خوانده و بر آمادگی ایالات متحده به بازگشت به برجام تاکید کرده بود.

 قبل از آن، دو منبع دیپلماتیک اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته بودند که فرانسه و آلمان، روز دوشنبه ۹ فروردین، مذاکراتی با طرف ایرانی داشته اند و درباره پیشنهاد مورد نظر تهران، گفت وگوهایی صورت گرفته است.

 در عین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی محرمانه به اعضای خود اشاره کرده که ایران با نقض بیشتر تعهدات برجام، روند غنی سازی با آبشار چهارم، یا گروهی از ماشین های پیشرفته آی آر- ۲ام را آغاز کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More