شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیر مسئول روزنامه جوان: تلفات انسانی اعتراض‌های اخیر شبیه سال ۶۰ است

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران، تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه را به اندازه جان‌باختگان درگیری‌های سال ۱۳۶۰ دانست و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که علت این تعداد کشته‌شده را با «صداقت» را به مردم بگویند.

گنجی، در یادداشتی با عنوان «چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید» در شماره روز شنبه ۲۳ آذر این روزنامه، ضمن تلاش برای دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان، آمارهایی را نیز اعلام کرد.

او در این یادداشت از اعتراض‌های آبان ماه با عنوان «اغتشاشات» یاد کرد و گفت: «آنچه محتمل است اینکه کشته‌های اغتشاشات اخیر بیشتر از اغتشاشات دی ۱۳۹۶ و فتنه ۱۳۸۸ است.»

او درباره تعداد زیاد کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر نوشت: «اگر کشته‌های اغتشاشات اخیر بیشتر از حوادث قبل است –که ظاهرا این‌گونه است – علت چیست؟ اگر نظام جمهوری اسلامی ملتش را برای بقای خود می‌کشد، چرا در سه هزار تجمع اعتراضی سال ۱۳۹۷ یا ۳۸۰۰ تجمع اعتراضی سال ۱۳۹۶ این کار را نکرده است؟»

مدیر مسئول روزنامه جوان با انتقاد از اعلام نشدن رسمی تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌ها، ادامه داد: «می‌توان علل رشد تلفات انسانی اغتشاشات اخیر را که شبیه سال ۱۳۶۰ است، برای مردم گفت، زیرا مردم ایران تلخی صداقت را دوست دارند.»

تظاهرات اعتراضی خرداد ۱۳۶۰ همزمان با طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، رییسجمهوری وقت، در مجلس شورای اسلامی روی داد و از سوی سازمان مجاهدین خلق سازماندهی شده بود. این تظاهرات همزمان با تهران، در دیگر شهرهای ایران مانند اصفهان، همدان، ارومیه، شیراز، اهواز، اراک، زاهدان، مسجد سلیمان، بندر عباس و مشهد نیز روی داد و ده‌ها نفر در آن کشته شدند.

مدیرمسئول روزنامه جوان در ادامه هشدار داد:‌ «هیچ بعید نیست نسل‌های آینده بخوانند که افرادی از ملت برای اعتراض به قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند و قوه قهریه حاکمیت بدون هیچ دلیل و بدون صبر و تحمل همه را به رگبار بست و نابود کرد.»

گنجی همچنین تلفات «نیرو‌های حاکمیت» در اعتراض‌های آبان‌ماه را «بی‌سابقه»خواند و نوشت این آمار «سندی بر خشن بودن برخورد از طرف مقابل و نبود اعتراض معمولی است».

پیش‌تر، مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی گفته بودند معترضان با سلاح‌های «غیرسازمانی» و «شکاری» کشته شده‌اند و نیروهای سپاه پاسداران و بسیج مسلح نبوده‌اند. با این حال تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از اعتراض‌ها نشان‌دهنده شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به معترضان است.

حکومت ایران با گذشت حدود یک ماه از وقوع اعتراض‌ها، هنوز هیچ‌گونه آماری از شمار کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان اعلام نکرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز چهارم آذرماه، آمار بازداشتی‌های اعتراض‌ها را حدود هفت هزار نفر اعلام کرده بود،‌ اما این آمار با ادامه بازداشت‌ها افزایش یافته است. 

بررسی‌های قبلی ایران اینترنشنال نشان داده بود که در آغاز هفته سوم از زمان شکل‌گیری تظاهرات عمومی بیش از ۵۰۰ نفر دیگر از شهروندان بازداشت شده‌ بودند. 

عفو بین الملل تعداد کشته‌شدگان را دست‌کم ۲۰۸ نفر اعلام کرده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More