شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرکل کار خوزستان: دلیل خودکشی عمران روشنی‌مقدم به تعویق افتادن حقوقش نبود

 

درحالی که مدیرکل اداره کار استان خوزستان اعلام کرده‌ دلیل خودکشی عمران روشنی‌مقدم تعویق در دریافت حقوق نبوده، نماینده آبادان در مجلس این سخنان را قانع‌کننده ندانست و از موافقت وزیر نفت با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب خبر داد.

ارسلان غمگین، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، اعلام کرد که دلیل خودکشی روشنی‌مقدم، کارگر شاغل در یک شرکت پیمانکاری در تاسیسات نفتی هویزه، تعویق در دریافت حقوق نبود. 

او گفت که شرکت پیمانکار «تنها حقوق اردیبهشت ۹۹ را پرداخت نکرده که آن هم قرار بوده در هفته آینده پرداخت شود».

غمگین اضافه کرد: «احتمال دارد اختلافات خانوادگی و مسائل روحی در خودکشی این کارگر موثر باشد که این موضوع باید مورد بررسی دقیق پلیس و دستگاه قضائی قرار گیرد.»

شرکت «نظم‌آفرینان ایمان» که روشنی‌مقدم در آن مشغول به کار بوده، نیز اعلام کرد:«موعد پرداخت حقوق اردیبهشت، بر اساس روال در پانزدهم ماه بعد یعنی نیمه‌خرداد بوده است که تا به امروز با ۶ روز تاخیر و دیرکرد مواجه شده است.»

به گفته این موسسه، در پایان اسفند ۹۸ قرارداد روشنی‌مقدم «به دلیل یک مشکل شخصی تمدید» نشده و «بازگشت به محل کار منوط به حل مشکل» شده است.

این شرکت توضیح بیشتری درباره این «مشکل» نداده و تنها اعلام کرده که روشنی‌مقدم «به مدت ۲۱ روز در موسسه شفا تحت مداوا قرار گرفته و پس از طی این دوران با مساعدت موسسه نظم‌آفرینان ایمان به محل کار خود بازگشته است».

با این حال جلیل مختار، نماینده آبادان در مجلس، گفت: «این سخنان قطعا ما را قانع نمی‌کند هر چند ممکن است صحیح هم باشد.»

او اعلام کرد که وزیر نفت با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد این موضوع موافقت کرده است.

عمران روشنی‌مقدم، کارگر میدان نفتی یادآوران هویزه، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد در محوطه یکی از چاه‌های نفت خودکشی کرد. روشنی‌مقدم از کارکنان بخش نگهبانی چاه نفتی اف۱۹ بود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، او پیش از خودکشی با موسسه پیمانکار تماس گرفته و گفته بود از «تامین نان شب» خانواده‌اش «عاجز است».

همچنین طبق برخی گزارش‌‌های رسانه‌‌ای، او پیش از خودکشی در تماس با پیمانکار تقاضای دریافت مساعده کرده بود، اما این پول به او پرداخت نشده بود. با این حال شرکت پیمانکار اعلام کرد که «نه به صورت کتبی و نه به صورت شفاهی» چنین درخواستی به دست آنها نرسیده است.

انتشار خبر خودکشی او در رسانه‌های اجتماعی با واکنش گسترده کاربران مواجه شد. بسیاری از آنها آنچه کم‌توجهی مقام‌های مسئول به این موضوع خواندند را با تبلیغات گسترده در رابطه با مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی، مقایسه کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More