شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرکل آژانس: نظارت و راستی‌آزمایی‌ها در ایران ادامه دارد

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد نظارت و راستی‌آزمایی‌هاهای این نهاد درباره پایبندی ایران به تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام ادامه دارد.

گروسی روز دوشنبه در آغاز نشست شصت و چهارمین مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد به طور مرتب درباره «پایبندی ایران به اجرای تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام» گزارش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه «آژانس به راستی‌آزمایی خود درباره عدم انحراف ایران از موضوع مواد هسته‌ای ذیل توافق‌های پادمانی ادامه می‌دهد« گفت: «ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده نیز ادامه دارد.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیرش به تهران و گفت‌وگو با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، و دیگر مقام‌های بلندپایه ایران گفت در این سفر «به توافقی درباره حل و فصل اجرای پادمانی برخی موارد که آژانس مد نظر داشت دست یافتیم.»

به گفته گروسی، پس از این توافق و بر مبنای پروتکل الحاقی، آژانس به یکی از دو محلی که مشخص کرده بود دسترسی تکمیلی یافت و «بازرسان نمونه‌گیری محیطی کردند که این نمونه‌ها تجزیه و تحلیل خواهد شد».

بنابر همین گزارش، دسترسی تکمیلی به محل مشخص‌شده دوم نیز قرار است اواخر ماه جاری میلادی صورت بگیرد.

دو روز پیشتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یکی از دو مکان توافق‌شده بازدید کرده‌اند و قرار است از سایت دوم نیز بازدید کنند.

او گفت که زمان بازرسی از مکان دوم مشخص است «اما زمان آن را به صورت عمومی اعلام نمی‌کنیم».

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازدید از یک مکان در اطراف شهرضای اصفهان و یک مکان در نزدیکی تهران است.

بنابر گمانی‌زنی‌ها، یکی از این دو محل منطقه‌ای در تورقوزآباد در جنوب تهران است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، سال ۹۷ در نشست سازمان ملل از آن سخن گفت.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۰ خرداد با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود به ممانعت خود در زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای پایان دهد و با این آژانس به طور کامل همکاری کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More