شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرکل آژانس: امیدوارم حمله نظامی به ایران رخ ندهد

 

در پی گزارش نیویورک‌تایمز درباره طرح گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره امنیت بازرسان این آژانس ابراز نگرانی کرد.

ان‌بی‌سی‌نیوز روز پنجشنبه ۲۹ آبان به نقل از گروسی نوشت: «حمله نظامی به ضرر هرگونه بازرسی است، چه برسد به امنیت بازرسانم که اگر کسی قصد انجام چنین کاری [حمله نظامی] را داشته باشد، این موضوع [امنیت بازرسان] اولین چیزی است که باید در مورد آن فکر کنم.»

روزنامه نیویورک‌تایمز سه‌شنبه به نقل از چهار مقام کنونی و پیشین آمریکا گزارش داده بود ترامپ هفته گذشته با مشاوران خود در کاخ سفید در مورد اینکه آیا گزینه‌ای برای اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز ایران طی هفته‌های آینده وجود دارد یا نه، نشستی برگزار کرده است.

گروسی در ادامه، این گزارش را «گمانه‌زنی مطلق» خواند و افزود: «امیدوارم هرگز فرصتی برای  یک حمله نظامی نباشد.»

همزمان مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا که در سفر اسرائیل به سر می‌برد، یکی از مسائل مورد مذاکره با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را مقابله با ایران عنوان کرده و از ادامه کارزار فشار حداکثری و وضع تحریم‌های بیشتر علیه تهران خبر داده است.

 

آژانس دائما به ایران فشار می‌آورد

مدیرکل آژانس در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ان‌بی‌سی‌نیوز اشاره کرد که آژانس دائما به ایران فشار وارد می‌کند و دسترسی به اماکنی را که می‌خواهد به دست می‌آورد.

او پیشتر در گزارشش به آژانس اشاره کرده بود ایران باید «فورا» درباره کشف ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام‌نشده نیز پاسخ دهد. نماینده ایران در آژانس در واکنش، این گزارش را «شلوغ کردن» از سوی آژانس خواند.

از سوی دیگر حسین دهقان، مشاور نظامی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس به بررسی گزینه نظامی علیه ایران واکنش نشان داد و گفت:‌ «یک درگیری محدود و تاکتیکی می‌تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود.»

با وجود تشدید تقابل در روزهای اخیر، ایران تایید کرده که سوخت‌رسانی به سانتریفیوژهای پیشرفته زیرزمینی در نطنز را آغاز کرده است. این موضوع در گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام این نهاد نیز مورد اشاره قرار گرفته بود. 

در واکنش به گزارش آژانس، دولت‌های آمریکا،‌ روسیه،‌ بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان خواستار بازگشت فوری ایران به سطح تعهدات برجامی شدند و بر همکاری بالای تهران با آژانس تاکید کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More