شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرعامل هفت‌تپه به پرداخت صدها سکه طلا رشوه‌ به مدیران پیشین بانکی متهم شد

 

در اولین جلسه دادگاه تعدادی از مدیران پیشین بانک مرکزی ایران با اتهام فساد مالی، امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه و متهم ردیف اول این پرونده، به پرداخت رشوه‌های هنگفت به مدیران پیشین این بانک و برخی دیگر از بانک‌ها متهم شد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه‌قضاییه  در گزارشی از دادگاه روز شنبه ۲۱ تیرماه  نوشت که اتهام‌های اسدبیگی،  پرداخت رشوه‌های متعدد به مدیران بانک مرکزی، بانک کشاورزی و وزارت صمت شامل است. 

دادگاه، اسدبیگی را متهم کرد که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد، ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی و ۱۲ هزار دلار آمریکا و ۸۰۰ سکه تمام بهار آزادی به دو نفر از مدیران پیشین اداره اموال بانک مرکزی به نام‌های محسن صالحی و رسول سجاد پرداخت کرده است. 

دادگاه  همچنین اسدبیگی را متهم به پرداخت رشوه به فرشاد طالبی از مدیران سابق بانک کشاورزی، به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد و ۵۰ هزار دلار آمریکا کرده است. 

نماینده دادستان در این جلسه دادگاه گفت: «اسدبیگی ۵۰ هزار دلار آمریکا نیز به مهدی توسلی معاون ارزی سابق بانک کشاورزی رشوه داده است.»

جعل اسناد رسمی و اسناد عادی، جعل مهر‌های شرکت خارجی فروشنده کالا، استفاده اسناد مجعول در اسناد رسمی و عادی و استفاده از مهر‌های جعلی خارجی برای ثبت سفارشات کالا‌های اساسی و تخصیص ارز‌های دولتی و رفع تعهدات ارزی، از جمله اتهام‌های اسدبیگی عنوان شده است. 

نماینده دادستان در این باره با استناد به گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گفت امید اسدبیگی «ارتباط بسیار نزدیکی» با محسن صالحی و رسول سجاد، از مدیران سابق اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی، داشته و «جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارز‌های دولتی برای واردات خط تولید شرکت» رشوه‌هایی را به سجاد پرداخت کرده است.

اسد بیگی در این جلسه از دادگاه، اتهام‌های خود از جمله ارتباط با صالحی و سجاد را رد کرد و گفت: «تلاش داشتم تا بتوانم منابع مسدود شده ارزی کشور را وارد کشور کنم. قرار بود بنده یک ضمانت تعهد پرداخت را به بانک مرکزی پرداخت کرده و در ازای آن ارز گرفته و کار کارگزاری انجام دهم.»

این اظهارات مدیرعامل هفت‌تپه در حالی است که روز شنبه، دور جدید اعتصاب و اعتراض جمعی از کارگران این شرکت به روز بیست و هفتم خود رسید.

اسدبیگی همچنین گفت: «در ۵ سال گذشته هیچ تسهیلاتی نگرفتم. سوال من این است وقتی کارمندی از هفت تپه که ۸ میلیون حقوق می‌گیرد چرا اصلا سرکار نمی‌رود؟ من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالی‌که سرکار نمی‌روم، اگر یکی دو ماه دیگر نیز سرکار نروم شرکت هفت تپه از بین می‌رود.»

در این دادگاه، بانک کشاروزی، بانک رفاه کارگران، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین، بانک مسکن و بانک سرمایه به عنوان شاکیان پرونده معرفی شدند.

همچنین کیفی حاوی تعداد زیادی سکه طلا به عنوان « رشوه‌های میلیاردی بدهکاران ارزی در قبال همکاری در بانک مرکزی» به نمایش درآمد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More