شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت مجلس با اختصاص سهمیه زنان در لیست‌های انتخاباتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با اختصاص سهمیه ویژه زنان در لیست‌های انتخاباتی مخالفت کردند.

در جلسه روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس، طرح سهمیه خاص زنان در لیست‌های انتخاباتی ارائه و با رای منفی نمایندگان مواجه شد.

بر اساس این طرح که در قالب دو پیشنهاد جداگانه مطرح شد، قرار بود در شهرهایی که چهار یا پنج نماینده دارند، دو کرسی و در حوزه‌هایی که بیش از شش نماینده دارند، حداقل یک سوم فهرست‌های انتخاباتی به زنان اختصاص داده شود.

از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه، در دو بار رای‌گیری، ۷۶ نفر و ۷۹ نفر از نمایندگان رای موافق دادند که ۱۷ نفر از آنها، زنان نماینده حاضر در جلسه مجلس بودند.

پروانه مافی، نماینده تهران، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس گفت ایران از نظر حضور زنان در مجلس، رتبه ۱۸۰ در دنیا را دارد.

به گفته این نماینده، «میانگین کرسی‌های زنان در مجالس جهان از ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۴/۳ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است». در حال حاضر، حدود شش درصد نمایندگان مجلس ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

تعداد نمایندگان زن در مجلس در دوره‌های اخیر رو به رشد بوده است. در دوره‌های اول تا سوم، هر دوره چهار زن، در دوره چهارم مجلس، ۹ زن، در دوره پنجم مجلس، ۱۴ زن در میان نمایندگان حضور داشتند.

در دوره ششم و هفتم، مجلس شورای اسلامی ۱۳ نماینده زن داشت. این تعداد در مجلس هشتم و نهم کاهش یافت و به ۸ و ۹ نماینده رسید. در دوره دهم اما رکورد شکسته شد و تعداد نمایندگان زن به ۱۷ نفر افزایش پیدا کرد.

با این وجود، موافقان طرح می‌گویند هنوز این آمار حتی در مقایسه با کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان کم است. در قانون انتخابات افغانستان، ۲۰ درصد کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنای این کشور به زنان اختصاص دارد.

دولت ایران نیز با این پیشنهاد موافق بود و در لایحه پیشنهادی انتخابات به آن اشاره کرده بود ولی با رای نمایندگان مجلس، تلاش‌های یکساله حامیان این طرح به بن‌بست خورد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More