شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت ستاد ملی مدیریت کرونا با اجباری شدن ماسک در مترو

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با هشدار درباره اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو امکان پذیر نیست و باید مترو تعطیل شود، اعلام کرد که ستاد ملی مدیریت کرونا با پیشنهاد شورای شهر تهران برای اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو مخالفت کرده است.

پیشتر فرنوش نوبخت، مدیرعامل متروی تهران، اعلام کرده بود که به دلیل بازگشایی ادارات و واحدهای صنفی و با افزایش شمار مسافران متروی تهران، طرح اجباری کردن استفاده از ماسک در مترو در دستور کار قرار گرفته و در صورت تصویب در ستاد ملی مدیریت کرونا، به اجرا گذاشته خواهد شد.

با این حال به گفته زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، پس از آنکه شهرداری و شورای شهر پیشنهاد استفاده اجباری از ماسک در متروی تهران را به منظور پیشگیری از کرونا مطرح کردند این پیشنهاد از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا رد شد و این ستاد اجباری کردن ماسک را نپذیرفت.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد که «ما معتقدیم مترو محل نشر ویروس کرونا است و همچنان درخواست داریم مترو باید تعطیل شود.»

نژادبهرام گفت: «شرایط مترو با اتوبوس متفاوت است چرا که اتوبوس در فضای باز تردد می‌کند ولی در مترو هوا داخل واگن جابه‌جا می‌شود و انتشار ویروس در مترو برای مدیریت شهری نگرانی جدی ایجاد کرده است.»

این عضو شورای شهر تهران هشدار داد که «اگر به میزان گذشته استفاده از مترو صورت گیرد قاعده درستی نیست و تلاش کادر درمان هم برای نابودی کرونا از بین می‌رود» و «تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا در مترو تعطیلی آن است و ماسک در صورتی که مترو تعطیل نشود، ابزار کمکی مهم محسوب می‌شود.»

او تاکید کرد که «فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو را تضمین نمی‌کنیم» و گفت که اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی «در مترو امکان پذیر نیست برای همین بر استفاده اجباری از ماسک را تاکید داریم.»

نژادبهرام همچنین گفت که طرح شهرداری برای ارائه ماسک رایگان به مسافران چیزی پیش‌بینی نکرده بود چون برای شهرداری هزینه زیادی داشت و امکان پذیر نیست، او گفت: «مسافرانی که بلیت را تهیه می‌کنند طبیعتا تامین هزینه ماسک هم برایشان امکان پذیر است و توجه به این مساله برای سلامتی آنها و عدم شیوع کرونا حائز اهمیت است.»

پیشتر محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، نیز سیستم هواکش واگن‌های متروی تهران را برای شیوع کرونا خطرناک توصیف کرده و گفته بود: «در مترو دو نوع سیستم هوادهی داریم هواکش تونل و هواکش واگن که این دو باهم فرق دارند چیزی که خطرناک است هواکش واگن است.»

به گفته هاشمی، سیستم هوادهی واگن‌های مترو با استفاده از کولرهای گازی است که کنترل رطوبت و دما «هم هوا را خنک می کند و هم رطوبت هوا را کاهش می دهد» و برای این کار «هم از هوای داخل استفاده می کنند و هم از هوای بیرون، در نتیجه چون هر دو کار را انجام می دهد و هوا را دوباره به داخل سیستم می دهد، هوای داخل واگن را هم می‌زند، این یک مقداری خطرناک است چرا که بخشی از هوای داخل واگن‌ها به سیستم هوادهی داده می‌شود و دوباره به داخل بر می‌گردد.»

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد که «در مورد واگن‌ها باید حواس‌ها جمع شود و اگر نتوانند فاصله‌گذاری را در مترو عملی کنند باید متوقف کنند.»

فرنوش نوبخت، مدیرعامل متروی تهران، روز یک‌شنبه و در دومین روز بازگشایی ادارات در تهران، شمار مسافران متروی تهران را ۲۶۰ هزار نفر اعلام کرد و از افزایش ۴۰ درصدی شمار مسافران مترو نسبت به روزهای تعطیل نوروز خبر داد اما گفت که این تعداد هنوز با تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر روزانه در قبل از شیوع کرونا و آغاز تعطیلات فاصله بسیار دارد.

این آمارها درحالی بیان شده است که بازگشایی واحدهای صنفی  کم‌خطر در تهران هنوز آغاز نشده و قرار است از سی ام اردیبهشت ماه انجام شود.

مدیرعامل متروی تهران با این حال گفت که در صورت افزایش مسافران باید استفاده از ماسک در مترو اجباری شود و تاکید کرد که این طرح به مقام‌های مسئول در ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ارائه شده است.

فرنوش نوبخت البته همان روز به کمبود ماسک اشاره کرد و گفت که «باید بررسی کنیم تا مشخص شود چه میزان ماسک در بازار وجود دارد» و «اگر درجه دسترسی مردم به ماسک بیشتر شود و بهتر در دسترس عموم قرار گیرد، قطعا استفاده از ماسک را بین مسافران اجباری خواهیم کرد، زیرا سلامت همه مسافران برایمان اهمیت دارد.»

مخالفت ستاد ملی مدیریت کرونا با پیشنهاد اجباری شدن ماسک در مترو و رد هشدارهای مقام‌های شهری درباره نقش مترو در شیوع کرونا درحالی است که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت، حمل و نقل عمومی با ۲۶/۴ درصد بیشترین نقش را در انتقال ویروس کرونا در ایران داشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More