شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محکومیت جهانی اعدام نوید افکاری؛ پیکر کشتی‌گیر معترض را شبانه و تحت تدابیر امنیتی دفن کردند

اعدام نوید افکاری با محکومیت جهانی مواجه شده است. کمتر از بیست و چهارساعت علاوه بر نهادهای مختلف، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و شماری دیگر از مقام‌های دولت دونالد ترامپ، جو بایدن کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان، وزیر خارجه سوئد و وزیر خارجه آلمان اعدام این معترض بازداشت شده در اعتراضات مرداد ماه سال ۹۷ را به شدت محکوم کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که پیکر نوید افکاری، شنبه شب تحت تدابیر شدید امنیتی به روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس منتقل شد و با حضور نیروهای امنیتی شبانه به خاک سپرده شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: « اعدام نوید افکاری به دست رژیم ایران عملی شرورانه و ظالمانه بود. ما به شدیدترین لحن آن را محکوم می‌کنیم.»

پمپئو با تاکید براینکه «این اقدام حمله‌ای شنیع به ‌کرامت انسانی، حتی با استانداردهای نفرت‌انگیز این رژیم است»، گفت: «صدای مردم ایران نباید خاموش شود. ما امروز کنار خانواده نوید افکاری  و تمام ایرانیان در سوگواری مرگ او به دست این رژیم بی‌رحم و وحشی می‌ایستیم. زندگی و مرگ او فراموش نخواهد شد.»

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «اعدام بی‌رحمانه نوید افکاری فاجعه است.»

بایدن ضمن تاکید براینکه «هیچ کشوری نباید معترضان مسالمت‌آمیز را بازداشت،شکنجه و اعدام کند»، افزود «ایران باید زندانیان سیاسی دیگر از جمله نسرین ستوده را آزاد کند، همچنین آمریکایی‌هایی که ناعادلانه بازداشت کرده را آزاد کند.»

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز در واکنش به اعدام نوید افکاری با هشتگ «#نویدمان_را_کشتند»، گفت: «فکر و دعای ما با خانواده نوید افکاری است. ما نادیده گرفتن مداوم و بی‌شرمانه جان انسان از سوی رژیم ایران را محکوم می‌کنیم. صدای مردم ایران خاموش نخواهد شد.»

همزمان مارکو روبیو،‌ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در توییتی نوشت: «اعدام نوید افکاری صرفا به دلیل استفاده از حق آزادی بیانش باید به دنیا یادآوری کند رژیم آخوندی حاکم بر ایران، وحشی، ستمگر و شیطانی است.»

مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نیز در واکنش به اعدام نوید افکاری  در توییتی نوشت که « خبر وحشتناک اعدام نوید افکاری را دیدم. این رژیم ستمگر، بی‌عاطفه و بی‌رحم است که باید سرنگون شود. یاد و خاطره نوید افکاری برای آنها که برای آزادی ایران تلاش می‌کنند، گرامی باد.»

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا، اعلام کرد که اعدام نوید افکاری را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند و افزود که که به صراحت با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است و آن را مجازاتی بی‌رحمانه و غیرانسانی می‌داند.

این درحالی است که عملکرد اتحادیه اروپا در خصوص نقض مکرر و مدام حقوق بشر، کشتار معترضان در جریان اعتراضات آبان ماه و بازداشت‌ها و اعدام‌های پس از آن به شدت مورد انتقاد گرفته است و برخی منابع تاکید دارند که این اتحادیه هیچ اقدامی برای توقف و جلوگیری از اعدام زندانیان سیاسی و به ویژه در مورد نوید افکاری انجام نداده است.

اتحادیه اروپا ساعاتی پس از اعدام نوید افکاری تاکید کرد که اعدام یک مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی است که نمی‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند و نشان دهنده انکار غیر قابل قبول کرامت و یکپارچگی انسان است.

این اتحادیه افزود که ما این اعدام و سایر اعدام‌ها را به صورت علنی از جمله در جلسات سازمان ملل و همچنین به طور خصوصی در جریان تماس‌های دو جانبه خود با ایران محکوم کرده‌ایم و در مورد اعدام نوید افکاری نیز بلافاصله اعتراض خود را به ایران ارائه خواهیم کرد.

اتحادیه اروپا همچنین «حقوق بشر» را یکی از ویژگی‌های اصلی تعامل این اتحادیه با ایران عنوان کرد و افزود که «ما همچنان برای متعهد کردن مقامات ایرانی در این مورد ادامه خواهیم داد. از جمله در موارد خاص.»

باربل کوفلر کمیسر حقوق‌بشر دولت آلمان نیز در صفحه توییتر خود با بیان اینکه از اعدام نوید افکاری به شدت مایوس شده است، افزود که «قابل پذیرش نیست که حاکمیت قانون برای خاموش کردن صداهای مخالف، نادیده گرفته شود.»

وزیر خارجه سوئد، آن لینده، نیز در واکنش به اعدام نوید افکاری نوشت این کشور و سایر اعضای اتحادیه اروپا پیوسته بر حق دسترسی به رویه عادلانه تاکید کرده و با اعمال اعدام تحت هر شرایط و در مورد تمام پرونده‌ها بدون استثنا مخالفت کرده‌اند.

همزمان یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، در توییتی اعدام نوید افکاری را محکوم کرد و افزود کشورش قاطعانه با اعدام مخالف است.

وزیر خارجه دانمارک تاکید کرد که توسل به شکنجه در زندان‌های ایران و عدم دسترسی به رویه‌های عادلانه به خوبی مستند شده و باید محکوم شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More