شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمود بهشتی لنگرودی، عضو کانون صنفی معلمان، به زندان اوین بازگشت

محمود بهشتی لنگرودی، عضو کانون صنفی معلمان ایران، عصر یک‌شنبه، با پایان مرخصی برای تحمل ادامه دوره محکومیت پنج ساله خود، به زندان اوین بازگشت.

او که چهارمین سال از محکومیت پنج ساله‌ خود را در زندان اوین سپری می‌کند، دوشنبه ۲۴ تیر ماه پس از ۱۸ ماه به مرخصی اعزام شده بود. این معلم زندانی طی ۱۸ ماه گذشته درخواست‌هایی برای اعزام به مرخصی و آزادی زودهنگام به دفتر دادستانی ارائه کرده بود، اما دادستانی تهران درخواست مرخصی او را رد کرد و در نهایت روزهای پایانی تیر ماه به مرخصی اعزام شد.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ دستکم چهار بار بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او در سال ۱۳۹۴ باردیگر  بازداشت شد و شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بار دیگر این معلم را به دلیل فعالیت‌های صنفی به پنج سال حبس محکوم کرد که این حکم با تایید شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران در حال اجراست.

جمعی از معلمان چند هفته قبل طی نامه سرگشاده‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با تاکید براینکه «آن‌چه در این سال‌ها بر جامعه فرهنگیان رفته، جز ستم و ظلم آشکار چیز دیگری نام ندارد»، نوشتند: «احکام قضایی علیه فعالان صنفی معلمان تاکنون در یک روند دادرسی ناعادلانه صادر شده و این احکام را ظالمانه و غیر قانونی می‌دانیم، به‌طوری که آزادی معلمان زندانی یک مطالبه غیرقابل معامله برای جنبش معلمان ایران است.»

معلمان در این نامه با بیان اینکه «عزیزان ما در حالی به‌خاطر فعالیت صنفی و آموزشی قانونی و مسالمت‌آمیز و دفاع از حق تحصیل رایگان و عادلانه کودکان در زندان هستند که برخی دزدان و اختلاسگران که امنیت جامعه را برهم زده‌اند، آزاد و بر مسند قدرتند»، خواهان «اعاده دادرسی» تمامی پرونده‌های معلمانی شدند که به دلیل فعالیت‌های صنفی، بازداشت یا زندانی شده‌اند.

امضاکنندگان این نامه سرگشاده با اشاره به اینکه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به عنوان «ضابطان قضایی» اتهام فعالان صنفی معلمان را «به‌صورت غیرقانونی امنیتی اعلام می‌کنند تا مانع از برگزاری دادگاه علنی و دادرسی عادلانه شوند»، خطاب به رییسی نوشتند: «ما خواهان برگزاری دادگاه فعالان صنفی معلمان به‌صورت علنی و با حضور هیات منصفه هستیم تاحقیقت بر همگان روشن شود.»

معلمان در این نامه خطاب به رییس قوه قضاییه نوشتند: «از آن‌جا که نامه‌نگاری با شما در روند اداری مشمول مرور زمان می‌شود» به همین دلیل «این نامه را به‌طور سرگشاده منتشر می‌کنیم تا عیار راستی و صداقت شما بر همگان آشکار شود.»

در حال حاضر شماری از معلمان و فرهنگیان عضو کانون صنفی معلمان ایران و نیز معلمانی که در فعالیت‌های صنفی فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران مشارکت داشته‌اند، «بازداشت و زندانی شده یا با احضار، بازجویی و پرونده‌های قضایی و احکام مخالف حبس، تبعید، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی، تبعید و در مواردی تعلطق و اخراج از کار» مواجه‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More