شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد خاتمی: دیگر سخت است که به مردم بگوییم در انتخابات شرکت کنید

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران می‌گوید «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم در انتخابات شرکت کنید.»

محمد خاتمی دیروز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس،  از بخش‌های مختلف حکومت انتقاد کرد و گفت« امروز من از سوی مردم با این سوال مواجه‌ام که ما را کشاندید پای صندوق رای، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد؛ آیا قوه قضاییه و نحوه برخوردها بهتر شد یا بخش خصوصی سالم می‌تواند در عرصه حضور داشته باشد؟»

محمد خاتمی در جریان این دیدار که به روال هر ساله انجام می‌شود ، افزود:  آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یکسال آینده تحولی رخ دهد.

خاتمی با انتقاد از نگاه‌های حاکم و عملکرد جمهوری اسلامی گفت آیا رویکردهایی که ما را در تنگناهای بزرگ خارجی قرار داد، اصلاح شد یا در برابر رویکردهای سالم مقاومت شد تا مردم نتیجه امتیازی که بدست آمده را احساس نکنند.

 به گفته خاتمی با خواست جریان‌های داخلی یأس و نا‌امیدی در جامعه در حال افزایش است. او شرط از بین رفتن یاس‌ها را «اصلاح‌پذیر و انعطاف‌پذیر بودن نظام» خواند.

محمد خاتمی با اشاره به وضعیت «فوق‌العاده سخت» کنونی، نتیجه آن را افزایش بی‌اعتمادی مردم به نظام و جامعه و تبدیل این بی‌اعتمادی به ناامیدی خواند و هشدار داد که با ریزش حامیان اصلاح‌طلبان به معنای پیوستن آنها به جریان‌های رقیب اصلاحات نیست، بلکه آنها به جمع براندازان اضافه می‌شوند.

گرچه رئیس‌جمهوری پیشین ایران برجام را کار بزرگی توصیف کرده، اما گفته که دولت روحانی می‌توانست تصمیم‌های بهتری بگیرد.

خاتمی خطاب به مخالفان اف‌ای‌تی‌اف گفت نمی‌دانم با توجه به مصالح ملی، به چه حسابی در مقابل آن مقاومت می‌شود.

او همچنین نسبت به شکل‌گیری اجماعی به نفع دونالد ترامپ هشدار داد و از مجلس خواست تا از دستاورد خود یعنی تصویب اف‌ای‌تی‌اف به شکل جدی دفاع کند.

اشاره محمد خاتمی به مخالفت‌هایی است که بسیاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت با تایید دو لایحه از لوایح چهارگانه اف‌ای‌تی‌اف دارند.

گفتگو با مرتضی کاظمیان درباره صحبت‌های محمد خاتمی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More