شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد جواد ظریف: آمریکا مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده است

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سخنانی در نقد مواضع اصولگرایان در مورد برجام گفت: خیال نکنید که اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند همه مشکلات حل می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف که در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت اظهار داشت: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران و یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم. اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه ایران است. می‌خواهند ایران را نابود کنند.

 

آمریکا مجاری تنفسی اقتصاد ایران را شناسایی کرده

ظریف در این سخنرانی همچنین گفت در کوتاه مدت «هارت و پورت» آمریکا موثر می‌شود، چون مجاری اقتصادی ایران در زمان تحریم شناسایی شده است. او ضمن اذعان به این که « آمریکا مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده» گفت: «اگر هم به اندازه کافی شناسایی نکرده بود، با دستگیری ضراب و صدرهاشمی این‌ها را شناسایی کردند، من این مسائل را دنبال می‌کنم و دشواری شما را می فهمم اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ می دهد».

رضا ضراب و علی صدر هاشمی نژاد به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران در آمریکا زندانی‌ شده‌اند. 

دادستان های آمریکا صدرهاشمی‌نژاد را به نقض تحریم های ایالات متحده در پروژه ساخت مسکن در ونزوئلا به نیابت از حکومت جمهوری اسلامی ایران متهم کرده‌اند. جفری برمن، دادستان منهتن فروردین ماه گذشته گفته بود: «بازداشت صدر نشان دهنده کارآیی جدی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران است و این که ناقضان رسوا شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.»

رضا ضراب  تاجر  ایرانی‌ - ترکیه‌ای نیز به انجام معامله با دولت ایران و نهادهای ایرانی برای دور زدن تحریم های ایران متهم است. او از مارس سال ۲۰۱۶ در آمریکا زندانی است و در دادگاه هم اتهام خود را پذیرفته است. 

تضمین‌ اروپایی‌ها برای خرید نفت

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات خود  خبر از تضمین اروپایی‌ها برای خرید نفت از ایران داد ولی در عین حال گفت «آمریکایی ها دوران پرفشاری را برای ما دنبال می‌کنند اما ببینیم در گذشته آمریکایی چه کار می کردند. آن ها در کاخ سفید نشسته بودند و پیاده نظام آن ها در اروپا و یا جاهای دیگر ایران را تحریم می کردند.»

اظهار نظر او درباره تضمین اروپایی‌ها برای خرید نفت ایران در شرایطی انجام می‌شود که قرار است اتحادیه اروپا هفته آینده بسته پیشنهادی خود برای حفظ برجام را به ایران ارائه کند. مقام‌های ایران هشدار داده‌اند که اگر پیشنهادهای اروپایی‌ها حاوی تضمین‌های لازم به ویژه از جهت اقتصادی نباشد، از برجام خارج خواهند شد. 

 

پیش‌بینی شکست برجام مضر بود

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت اصطلاحی که ازاقتصاد به حوزه روابط بین الملل وارد شده است، آن است که پیش‌بینی یک مسئول و یا فعال اقتصادی فقط پیش‌بینی نیست بلکه به واقعیت تبدیل می‌شود.

او ادامه داد اگر شما سهامدار عمده یک بنگاه اقتصادی باشید و اعتقاد داشته باشید که سهام آن در آینده نزدیک سقوط خواهد کرد علی‌القاعده باید سهام خود را بفروشید. ولی فروش شما باعث می شود عرضه بالا برود و پیش بینی شما محقق شود و در نتیجه در قیمت سهام پایین می‌آید.

ظریف در ادامه خطاب به اصولگرایان گفت: ما اگر پیش‌بینی کنیم که برجام شکست می‌خورد این اتفاق می‌افتد، ما دلیل ندارد چنین پیش بینی کنیم. اگر خودمان بر اساس رفتار، گفتار و عملکرد خود به دنیا ناامیدی از اقتصاد ایران را تزریق کنیم، نباید توقع داشته باشیم دنیا به اقتصاد ایران امیدوار باشد.

ظریف اشاره کرد آن دسته از اصولگرایان که در دو سال گذشته می‌گفتند برجام دستاوردی نداشته است و شکست خواهد خورد در واقع «پیش بینی خودمحقق‌ساز» داشته‌اند و در شکل‌گیری وضع موجود موثرند.

 

رویترز روزنامه ۵۰ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران تولید می‌کند

ظریف در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که رویترز «روزانه ۵۰ خبر دروغ» درباره اقتصاد ایران تولید می‌کند و «گروه مشخصی که توسط یکی از کشورهای همسایه تامین مالی می‌شوند، مرتب این خبر را پخش می‌کند که همه از ایران خارج می‌شوند».

این سخنان ظریف در حالی ایراد می شود که پس از خروج آمریکا از برجام انتقادهای اصولگرایان مخال برجام به دولت روحانی بسیار افزایش یافته است.

هشدار محمد جوادظریف در جلسه اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با صادق زیبا‌ کلام استاد علوم سیاسی وحسن اعتمادی فعال سیاسی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More