شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد‌جواد ظریف: آمادگی مذاکره با عربستان سعودی را داریم

همزمان با اعلام آمادگی مقام‌های عربستان‌سعودی برای کاهش تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت «اگر عربستان سعودی آماده گفت‌وگو باشد، ما همیشه آماده گفت‌وگو با همسایگان خود هستیم.»

خبرگزاری ایرنا گزارش داد ظریف در حاشیه جلسه روز چهارشنبه نهم مردادماه هیات دولت با اشاره به اینکه رفتارهای امارات متحده‌عربی در منطقه تغییر کرده است، گفت:‌ «علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم، اگر آن‌ها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند.»

ظریف همچنین اضافه کرد که امیدوار است اعضای گروهی که او «تیم بی» خواند به «جان بولتون و بنیامین نتانیاهو کاهش یابد.»

پیش از این، روز چهارشنبه دوم مردادماه،‌ عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده دایم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، با اشاره به «تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه» از آمادگی برای ایجاد «روابط همکاری» بین ایران و کشورهای عربی خبر داده بود.

پس از آن،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری روز دوشنبه هفتم مردادماه گفته بود:‌ «ما این اظهارات را یک سیگنال مثبت قلمداد می‌کنیم.»

 

ابایی از مذاکره نداریم

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به طرح پیشنهاد مذاکره مستقیم از سوی ایالات متحده آمریکا گفت:‌ «ما ابایی از مذاکره درباره مسایلی که درباره آن‌ها توافق کرده‌ایم، نداریم.»

ظریف با انتقاد دوباره از تحریم‌های آمریکا اعلام کرد «جنگ اقتصادی علیه دولت نیست، بلکه علیه مردم و کودکان مریض است.»

او درباره پیشنهاد مذاکره اعلام کرد: «باید آن‌ها که میز مذاکره را ترک کردند، تعهدهایشان را اجرا کنند.»

رییس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های گذشته به صورت آشکار از رهبران جمهوری اسلامی خواسته بود تا به «مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط با آمریکا» بپردازند.

 

مقام‌های آمریکا درخواست مصاحبه را رد کردند

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره درخواست مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا،‌ برای حضور در ایران و مصاحبه با رسانه‌ها و مردم ایران آن را «اقدام تبلیغاتی»‌ خواند و اعلام کرد: «پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات آمریکا بوده است که همه آن‌ها را رد کرده‌اند.»

او در همین زمینه اضافه کرد: «الان می‌خواهند بگویند ما نمی‌توانیم با مردم ایران صحبت کنیم.»

روز دوشنبه هفتم مردادماه پمپئو در توییتی نوشته بود جمهوری اسلامی ایران با پیشنهادش برای سفر به تهران و گفتگو با مردم ایران مخالفت کرده است.

ظریف در همین زمینه توضیح داد که مصاحبه‌های او در طول مدت سفر به آمریکا در محل اقامت او و به صورت «غیرزنده» صورت گرفته بود. او خطاب به پمپئو اظهار کرد: «خوب با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند، مصاحبه کنند.»

 

اینستکس هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است

وزیر امور خارجه با اشاره به اختلاف‌نظرها درباره سازوکار مالی اینستکس اعلام کرد که این کانال مالی «هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است.» او اضافه کرد اگر هم این سازوکار عملیاتی شود، «باید پول نفت به آن وارد شود.»

او با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش، اعلام کرد که «هنوز تعهدهای اروپا نسبت به ایران اجرایی نشده است.»

ظریف با اشاره به هشدارهای آمریکا درباره اینستکس گفت: «اینگونه نباشد که اینستکس وسیله‌ای برای اجرای دستورهای آمریکا باشد و آن‌ها به اروپایی‌ها بگویند اینستکس چگونه می‌تواند کار کند.»

ظریف اضافه کرد: «معلوم است که اینستکس نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند.»

پیش از این، ۵ کشور باقی‌‌مانده‌ در برجام روز جمعه ۷ تیرماه در نشست پیشین کمیسیون برجام عملیاتی شدن کانال مالی اینستکس را اعلام کرده و از ایران خواسته بودند در تحقق تعهدات نفتی و بانکی صبر به خرج دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More