شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به قتل میترا استاد اعتراف کرد

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، با مراجعه به پلیس آگاهی تهران به قتل همسرش میترا استاد اعتراف کرد.

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران عصر سه‌شنبه هفتم خرداد با بیان این خبر گفت:‌«نجفی با اعتراف به قتل همسرش، انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است.»

این در حالی است که علیرضا لطفی، رییس پلیس آگاهی تهران، گفت نجفی دستگیر شده است. او افزود شهردار پیشین پایتخت در اظهاراتش «مدعی شده بود که قصد داشته تا خود را به پلیس آگاهی معرفی کند و شاید به همین دلیل به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده بود که دستگیر شده است».

بابک نمک‌شناس، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران، پیش‌تر گفته بود جسد خانم استاد «در حمام در حالی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود» پیدا شده است. 

به گفته او، «ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز راننده خانوادگی به همراه پسر مقتول و دختر آقای نجفی وارد منزل شده و با جسد همسر شهردار اسبق تهران در حمام »روبه‌رو می‌شوند.

نمک‌شناس علت اصلی مرگ را «اصابت گلوله به قسمت سینه» عنوان کرده و گفته بود «آثار شلیک چند گلوله دیگر هم در محل مشاهده شده است.»

صبح روز سه‌شنبه، شهریاری به رسانه‌های ایران گفته بود که استاد در خانه مسکونی خود در منطقه سعادت‌آباد به ضرب گلوله به قتل رسیده است.

ایسنا در گزارشی نوشته بود آپارتمان محل وقوع قتل «متعلق به همسر نجفی» بوده و پس از بررسی صحنه جرم «با دستور مقام قضائی جسد به پزشکی قانونی منتقل شده» است. به نوشته این خبرگزاری، محمدعلی نجفی تا ساعت ۱۴:۴۶ به وقت محلی، «در محل حاضر نشده است».

به گزارش رسانه‌های ایران، آپارتمان محل وقوع قتل، در طبقه هفتم برجی واقع در بلوار خوردین سعادت‌آباد است.

پس از انتشار خبر قتل همسر پیشین نجفی، پریسا صالحی، خبرنگار «انصاف‌نیوز» در توییتر نوشته بود: «دیروز [دوشنبه] زن دوم نجفی زنگ زد انصاف و میخواست باهامون مصاحبه کنه، امروز قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید.» یک خبرنگار دیگر این سایت خبری نیز گفته که میترا استاد قصد داشته درباره «زندگیش با نجفی» با این سایت خبری گفت‌وگو کند.

یک سال پیش و پس از استعفای جنجالی نجفی، از سمت شهرداری تهران، که دلیل آن «بیماری» خوانده شده بود، موضوع ازدواج او با میترا استاد علنی و عکس‌هایی از این دو منتشر شد.

میترا استاد حدود سی سال از محمدعلی نجفی که اکنون ۶۸ سال دارد، جوان‌تر بود.

در حالی که شایعاتی درباره صیغه‌ای یا عقدی بودن همسر دوم نجفی مطرح شده بود، استاد با رسانه‌های ایران گفت‌وگو کرد و ضمن رد «روابط نامشروع»، گفت که «همسر عقدی» نجفی است.

او گفت: «یک عده می‌گویند اینها طلاق می‌گیرند و اختلاف سنی دارند، این حرف‌ها چیست؟ این سخنان را می‌گویند تا به زعم خود برای تخریب دکتر نجفی نظرها را جلب کنند. متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالیکه من عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت.»

استاد همچنین کلیپی را که در آن او به گرفتن رشوه متهم شده بود، جعلی دانست.

محمدعلی نجفی، از سیاست‌مداران باسابقه در جمهوری اسلامی ایران است که در دولت‌ میرحسین موسوی، وزیر علوم و در  دوره دولت  اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر آموزش و پرورش بود. او در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشت.

نجفی در مرداد ۱۳۹۶، از سوی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد، اما پس از انتشار گزارش‌ها درباره تخلفات شهرداری در زمان محمدباقر قالیباف، فشارها به ویژه از سوی قوه قضاییه بر او برای استعفا افزایش یافت.

مصطفی تاج‌زاده، از فعالان اصلاح‌طلب، این فشارها را غیرمستقیم از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران دانست و علی مطهری نیز از بازداشت  نجفی در خانه‌اش در حالی که «خواب» بود، خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More