شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران: ۱۷ میلیارد دلار در منطقه هزینه کردیم

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، با بیان اینکه «آمریکا چند هزار میلیارد دلار در منطقه خرج کرده است»، گفت: «ما در سی سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار برای فعالیت‌های دفاعی و فرهنگی در منطقه هزینه کرده‌ایم.»

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با تاکید بر هزینه ۱۷ میلیارد دلار در منطقه طی  سی سال، به طور ضمنی به دوره زمانی اشاره کرد که دست‌کم ۲۲ سال آن را قاسم سلیمانی فرماندهی نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، را با حکم و حمایت ویژه علی خامنه‌ای بر عهده داشت.

نقدی همچنین با اشاره به مخالفت‌ افکار عمومی در ایران با دخالت در امور سوریه و عراق، گفت: «اینکه برخی می‌گویند چرا به کمک مردم سوریه و عراق رفتیم باید بدانند وضع آنان بحرانی بود و ما مسلمان هستیم و باید دست مسلمانان را بگیریم البته اگر مسلمان هم نبودیم انسان هستیم و باید به آنان کمک می‌کردیم البته این جدای از ایجاد امنیت برای کشورمان است.»

معاون سپاه پاسداران همچنین گفت که قاسم سلیمانی در جنگ‌هایی وارد شد که همه شماتت می‌کردند، الان راحت می‌گوییم رفتیم سوریه جنگیدیم و مدافع حرمیم، اما اوایل نیروهایی که در سوریه کشته می‌شدند را کتمان می‌کردیم، می‌گفتیم «در غرب کشور شهید شدند»، البته دروغ نمی‌گفتیم سوریه هم در غرب بود.

او گفت که همه می‌گفتند که شما می‌خواهید از «یک دیکتاتور»، بشار اسد، حمایت کنید و حتی در میان مقام‌های حکومتی، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، و محمود احمدی نژاد، رییس وقت دولت، هم با اعزام نیرو به سوریه مخالف بودند.

نقدی گفت که سلیمانی با فرمان خامنه‌ای به سوریه رفت و «با هواپیمایی حامل ده‌ها تن مواد منفجره و اسلحه روی باند فرودگاهی که در محاصره دشمن بود فرود آمد» و اعتقاد او به رهبر جمهوری اسلامی سبب شد تا سلیمانی یکی از سخت‌ترین تصمیماتش را بگیرد و به این میدان این جنگ وارد شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون میزان و حجم سلاح‌ها و همچنین کمک‌های مالی را که در اختیار شبه‌نظامیان و گروه‌های مورد حمایت خود در منطقه قرار داده‌اند، به طور رسمی اعلام نکرده‌اند.

هفته گذشته محمود الزهار، یکی از اعضای ارشد گروه حماس، به شبکه تلویزیونی العالم گفت که فقط در جریان یک سفرش به تهران در سال ۲۰۰۶، کیف‌هایی حاوی ۲۲ میلیون دلار از قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه،‌ دریافت کرد.

الزهار افزود که در جریان سفر به تهران خواهان کمک مالی شدیم و در این باره سریع تصمیم‌گیری شد، چون من روز بعد باید سفر می‌کردم، در فرودگاه ۲۲ میلیون دلار در چند کیف دیدم.

عضو ارشد گروه حماس در این مصاحبه گفت که  هر کیف حاوی ۴۰ کیلوگرم پول و در مجموع ۲۲ میلیون دلار بود و با اینکه توافق ما با سلیمانی بیش از این مقدار بود اما چون ۹ نفر بیشتر نبودیم نمی‌توانستیم بیش از این مبلغ حمل کنیم.

علاوه بر این، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز هفتم دی ماه سال‌جاری گفت که قاسم سلیمانی در «پشت پرده و دور از انظار» علاوه بر تامین موشک و تجهیزات نظامی، کمک‌های مالی بزرگی از درآمد نفتی ایران انجام می‌داد و در یک نمونه بعد از تخریب ۲۰۰ هزار خانه در جنگ ۳۳ روزه تا یک سال هزینه‌ها و اجاره‌ها پرداخت کرد.

نصرالله در بخشی از مصاحبه خود با شبکه المیادین، درباره کمک‌های مالی قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی از محل فروش نفت گفت که «در سال ۱۳۸۵ بعد از جنگ ۳۳روزه ۲۰۰هزار خانه خراب شد و بلافاصله حاج قاسم [سلیمانی] و برادران طرح اسکان را پیشنهاد کردند».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که در آن زمان « وضع [وضع مالی ایران] از الان بهتر بود» و بهای نفت بالاتر بود  و «سلیمانی و برادران» با اجرای طرح اسکان به صاحبان ۲۰۰ هزار خانه‌ای که در جنگ ۳۳ روزه خراب شدند «یک‌سال هزینه اجاره و معیشت‌شان» را دادند تا خانه‌‌‌‌هایشان را بسازند.

نصرالله پیشتر نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که هم پول و هم سلاح و هم موشک‌هایمان را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.

تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌ها و شبه نظامیان مورد حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران محدود به خاورمیانه نیست از جمله دو روز قبل زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که قاسم سلیمانی، شخصا نقش عمده‌ای در تبدیل سودان، طی دوره حکومت عمر البشیر، به انبار و ایستگاه انتقال سلاح به گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More