شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدرضا خاتمی: فتنه واقعی را نشان می‌دهم و دامان نظام را از تقلب پاک می‌کنم

محمدرضا خاتمی، نایب‌رییس دوره ششم مجلس شورای اسلامی ایران،‌ پس از حضور در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش پیرامون مسایل انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸،‌ گفت: می‌خواهد نشان دهد «فتنه واقعی» چه کسی است و «دامان نظام» را از تقلب پاک کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،‌ روز شنبه ۱۱ خردادماه،‌ خاتمی پس از اتمام جلسه دادگاهش در پاسخ به خبرنگاران درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: «شاید در شرایط فعلی کشور پرداختن به این مساله صلاح نباشد، اما به هرحال قوه‌قضاییه تصمیم به رسیدگی علنی گرفته که ما هم استقبال می‌کنیم.»

او پیرامون منبع اسناد و مدارک خود درباره سلامت انتخابات در دادگاه توضیح داد که «وقتی این پرونده تشکیل شد از اقصی‌نقاط کشور دنبال‌کنندگان این موضوع شواهد و مدارک زیادی برای من فرستادند که همه آنها مدارکی است که در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده است.»

او به اخبار خبرگزاری‌های رسمی،‌ گزارش‌های وزارت‌کشور و شورای نگهبان و همچنین نقل‌قول‌های مقام‌های پیشین در دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان منابع ادعاهایش در دادگاه اشاره کرد.

 

حتی دو میلیون تقلب،‌ سلامت انتخابات را زیر سوال می‌برد

قاضی دادگاه خاتمی دستور داده تا جزییاتی از مسایل مطرح‌شده در آن منتشر نشود. خاتمی تاکید کرد: «من عدد ادعایی خود را ثابت می‌کنم، اما عدد برای من مهم نیست.»

به گفته او در آن دوره از انتخابات هم به مردم و هم جمهوری‌اسلامی جفا شده است. این فعال سیاسی گفت:‌ «حتی اگر دو میلیون تقلب هم به اثبات برسد؛ موضوع عدم سلامت انتخابات دهم به اثبات خواهد رسید.»

خاتمی درباره شیوه برگزاری دادگاه و علنی بودن آن توضیح داد:‌ «عنوان دادگاه علنی بود اما می‌توانست بهتر برگزار شود.» بنا به گفته کسانی که خاتمی را تا محل برگزاری دادگاه همراهی می‌کردند، به متهم و همراهان وی گفته شد که آن‌ها می‌توانند ۵ نفر را همراه خود وارد کنند. خاتمی به خبرنگاران گفت که افراد حاضر در دادگاه از پیش مشخص و چینش شده بودند.

همزمان با اخبار برگزاری جلسه سوم دادگاه خاتمی، برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب خواستار شفافیت در برگزاری و پخش آن از صداوسیما شده بودند. با این حال،‌ خبرنگاران صداوسیما نیز از ورود به محل برگزاری دادگاه منع شدند.

دبیرکل پیشین حزب «جبهه‌مشارکت ایران اسلامی» که پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ پلمپ شد،‌ مباحث و اختلافات پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را گره خورده به کل نظام و مردم دانست و گفت «صلاح نیست پس از ۱۰ سال این داستان محل دعوای نیروهایی باشد که می‌خواهند در داخل کشور فعالیت کنند. این باید خاتمه پیدا کند.»

 

نتایج انتخابات دستکاری شد

او گفت که بر اساس تحقیقاتش در نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ دستکاری شده است. خاتمی در دادگاه از قاضی درخواست کرد که چهره‌هایی از جمله محسن رضایی،‌ محمدباقر قالیباف و چند نفر از مسوولان وقت وزارت‌کشور و شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به عنوان شهود به دادگاه احضار شوند.

دلیل احضار و محاکمه محمدرضا خاتمی سخنان آذر ماه سال ۱۳۹۷ او درباره «تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ است.» خاتمی گفته بود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در ستاد وزارت کشور «۸ میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شد.»

نخستین جلسه دادگاه خاتمی در ۱۸ اسفندماه سال گذشته برگزار شده بود و قرار است جلسه بعد روز ۲۲ خرداد امسال برگزار شود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More