شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدجواد ظریف: حاضریم گفت‌وگو کنیم که آمریکا چگونه می‌تواند عضو برجام شود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید براینکه «اگر جو بایدن بخواهد تعهدات آمریکا را اجرا کند، ما هم می‌توانیم فورا به تعهدات برجامی خود به صورت کامل برگردیم»، گفت که این روند و لغو تحریم‌ها «اصلا زمان‌بر نیست»، و اگر آمریکا بخواهد عضو برجام شود، حاضریم گفت‌وگو کنیم که آمریکا چگونه می‌تواند عضو برجام شود.»

ظریف گفت که «جو بایدن اگر رییس جمهور آمریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه تحریم‌ها را لغو کند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت و گو با روزنامه ایران، نزدیک به دولت، با تاکید براینکه «آمریکا در موقعیتی نیست که شرط بگذارد»، گفت اما کاری که به شکل خودکار شدنی است و نیازی به مذاکره و شرط ندارد این است که آمریکا به عنوان عضو ملل متحد باید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را اجرا کند و نیاز نیست که عضو برجام باشد، مثل ژاپن که عضو برجام نیست ولی متعهد است که قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند.

او تاکید کرد که اگر آمریکا برگردد به اجرای تعهداتش [اجرای قطعنامه ۲۲۳۱]، کاری که ما می‌کنیم هم سریع خواهد بود، یعنی به تعهدات برجامی بر‌می‌گردیم. این نیاز به مذاکره ندارد اما «مرحله بعد که نیاز به مذاکره پیدا می‌کند، بازگشت آمریکا به برجام است».

ظریف اضافه کرد که آمریکا «برای بازگشت به برجام و امتیازاتی که در برجام داشته، باید این امتیازات را کسب کند چون دونالد ترامپ این امتیازات را از دست داده و جو بایدن اگر می‌خواهد، باید این امتیازات را کسب کند».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افزود «اینکه آقای بایدن می‌خواهد به برجام برگردد خیلی هم خوب است، یک قسمت آن اجرای تعهداتشان به عنوان عضو ملل متحد است، باید تحریم‌ها را بردارند، باید اقدامات تخریبی که آقای ترامپ انجام داده و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بوده متوقف کنند» و بعد «قسمت دوم برجام است» که «اگر می‌خواهند به برجام برگردند در موقعیتی نیستند که شرط بگذارند».

او با تاکید براینکه «کسی که می‌تواند شرط بگذارد ایران است»، گفت که «ایران باید راضی بشود و بقیه ۴+۱ باید راضی شوند که آمریکا به برجام برگردد اما آمریکا باید تعهداتش را انجام دهد و گزینه دیگری ندارد. گزینه آمریکا بازگشت است».

ظریف البته گفت که بازگشت آمریکا به برجام کار غیرممکنی نیست و حتما همه از اینکه آمریکا تلاش کند این امتیاز را به دست بیاورد، استقبال می‌کنند اما حتما آمریکا باید تلاش کند و حتما نیاز به اقداماتی از طرف آمریکا دارد که نشان دهد برجام مثل در چرخان جلوی ادارات نیست که از این طرف آن وارد شوید و از آن طرف خارج شوید، مثل گیشه سینما است که باید برای ورود خود بلیت بگیرید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که «باید مشخص باشد که ایران شرطی را نمی‌پذیرد» و افزود که «ما یک اسب را دوبار نمی‌خریم و دوبار هم نمی‌فروشیم. آنچه در برجام است حاصل مذاکرات طولانی است. آنهایی که در برجام مذاکره کرده‌اند کلمه به کلمه توافق را نه تنها خوانده‌اند بلکه بر سر هر کلمه بحث و چانه‌زنی کرده‌اند».

او با اشاره به اینکه «همین موضوع موشکی و منطقه‌ای موضوعاتی نبود که در مذاکرات به راحتی کنار گذاشته شدند»، گفت که در جریان مذاکرات منتهی به برجام «در این موضوعات آمریکایی‌ها و غربی‌ها حرفی برای گفتن نداشتند، مثلا درباره سلاح، آیا آمریکایی‌ها حاضر بودند صدها میلیارد دلار سلاحی را که به منطقه می‌فروشند کم کنند؟ آیا حاضر بودند برد موشک‌های اسرائیل را کم کنند؟ یا او را به پذیرش معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای وادار کنند؟ آیا حاضر بودند درباره اقدامات خود در سوریه و لبنان، اقدامات اسرائیل علیه مردم فلسطین، اقدامات عربستان در یمن و سایر اقداماتی که وجود دارد صحبت کنند؟ همه اینها در جلسات پر تنشی چند بار بحث شد و این طور نبود که آرام از آنها  عبور شده باشد.»

ظریف همچنین گفت که «دوران محدودیت‌ها» موجود در برجام نیز موضوع بحث فراوان بوده و کلمه به کلمه بحث شده تا به نتیجه رسیده است و «این واقعیات را آمریکایی‌ها نمی‌توانند کنار بگذارند و بگویند آنچه ما گرفته‌ایم و آنچه را داده‌ایم دوباره درباره‌اش معامله شود» ولی «دونالد ترامپ یک زیاده‌روی‌هایی کرد و ادبیات جدیدی را آفرید و متاسفانه بعضی‌ها دارند این ادبیات را ادامه می‌دهند.»

ظریف با بیان اینکه «واضح است، اقداماتی است که ما و آمریکا باید انجام دهیم تا برجام از سوی ما و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی آمریکا کاملا اجرایی شود»، گفت که «هیچ ابهامی در این کار نیست که نیازی به نکته‌ای داشته باشد و اگر نیازی باشد، امکان انتقال نظرات ما از مسیرهای مشخص وجود دارد» و «اگر نیازی باشد امکان دارد مشخص شود که ما چگونه رفتار خواهیم کرد یعنی ایران هم مشخص خواهد کرد که اگر تعهدات آنها اجرا شود، ما آمادگی داریم چه کارهایی را در اجرای تعهدات برجامی خود انجام دهیم.

ظریف همچنین گفت که «جو بایدن هنوز نتوانسته تیم خود را مستقر کند و ممکن است زمان بیشتری ببرد. اگر زمانی آقای بایدن مستقر شود و بخواهد تعهدات مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا را اجرا کند، ما هم می‌توانیم فورا به تعهدات برجامی خود به صورت کامل برگردیم» و « این روند اصلا زمانبر نیست».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین افزود «اینکه گفته می‌شود رییس‌جمهوری بعدی آمریکا نخواهد توانست برخی از تحریم‌های برجامی آمریکا را لغو کند، فقط حرف است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More