شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدجواد ظریف از ابراهیم رئیسی به عنوان «حامی حقوق بشر» تجلیل کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی،  طی سخنانی در  «پنجمین همایش حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در تهران و به میزبانی قوه قضائیه، از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از  حامیان «حقوق بشر» در ایران تجلیل کرد.این درحالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، دو سال پیش طی سخنانی در همدان گفته بود:«مردم ایران اعلام می‌کنند آن‌هایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»

ظریف طی سخنانی در این همایش که که روز چهارشنبه شانزدهم مرداد ماه در تهران برگزار شد،  از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با عنوان «آیت‌الله» و یکی از «حامیان حقوق بشر» نامبرد و گفت: «آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه بیشترین تاکید را بر موضوع حقوق بشر داشته‌اند و یکی از برنامه‌های ایشان نیز پیگیری موضوعات و مقوله‌های حقوق بشری است.»

ظریف با بیان اینکه «ما حقوق بشر را ضرورت امنیت ملی خود می‌دانیم»، گفت: «حقوق بشر برای ما اصالت ذاتی دارد و یک ابزار نیست؛ اینکه ما می‌گوییم مردم، ولی نعمت ما هستند و رای مردم حق‌الناس است یعنی برای حقوق بشر اصالت ذاتی قائل هستیم.»

او گفت که «ما معتقدیم مردم رئیس ما هستند و این مردم هستند که ما نگه داشتند لذا حتما باید بیش از دیگران به حقوق مردم متعهد باشیم.»

تجلیل و تقدیر محمدجواد ظریف از «توجه ابراهیم رئیسی به حقوق بشر» درحالی است که رئیس او، حسن روحانی، دو سال پیش در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ در جریان انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در در سالن ابن‌سینای همدان گفت: «مردم ایران اعلام می‌کنند آن‌هایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»

روحانی گفت: «ملت ما در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ اعلام کرد خشونت را قبول ندارد، ملت ما خرداد ۹۲ اعلام کرد که راه حصر و انزوای ایران را نمی‌پذیرد. ملت ایران یکبار دیگر هم اعلام کرد که مسیرش مسیر آزادی است و آن اسفند ۱۳۹۴ بود. اردیبهشت ۱۳۹۶ هم یکبار دیگر مردم ایران اعلام می‌کنند آن‌هایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، را قبول ندارند.»

روحانی با تاکید براینکه «  شما منطقتان ممنوع کردن است، چیز دیگری ندارید، منطق شما هوچی‌بازی است. شما در مسیر پیشرفت و آزادی کشور ما نخواهید بود»، گفت: « اجازه نمی‌دهم خانه‌ای که باید خانه عدالت باشد به خانه اتهام و دروغ تبدیل شود.»

او همچنین گفت که «ما انحصارگرایان را نمی‌خواهیم. ما آن‌هایی که پشت میز نشسته‌اند و حکم صادر کرده‌اند، نمی‌خواهیم.»

با آنکه روحانی در آن سخنرانی به صراحت از ابراهیم رئیسی نام نبرد اما مخاطب این سخنان وی در آن روز از سوی افکار عمومی و رسانه‌ها نقش رقیب انتخاباتی‌اش ایراهیم رئیسی تعبیر شد.

در سخنان روحانی تمامی نشانه‌های این تعبیر وجود داشت چرا که از میان رقبای انتخاباتی او این ابراهیم رئیسی بود که از سال‌های نخست پس از انقلاب در سمت‌هایی قضائی را در کارنامه خود داشت و « در طول ۳۸ سال» فقط با «اعدام و زندان» سر و کار داشت و به ویژه اینکه در اعدام‌های دهه ۶۰ نقش موثری داشت و عضو «هیات مرگ اعدام‌های سال۱۳۶۷» بود.

 

ستایش ظریف از حقوق بشر «عضو هیات مرگ»

حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبری در سال۱۳۶۷ طی یادداشتی که در کتاب خاطراتش موجود است به صراحت نوشته که مخطاب سخنان روز ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ وی این افراد بودند: «حسینعلی نیری حاکم شرع، مرتضی اشراقی دادستان، ابراهیم رئیسی معاون دادستان تهران، مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین.»

فایل صوتی این جلسه در ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۵ از سوی دفتر حسینعلی منتظری به عنوان سندی تاریخی منتشر شد. حسینعلی منتظری به عنوان «قائم مقام وقت رهبری» در جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ خطاب به رئیسی و سه مقام دیگر گفته بود: «بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‎کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می نویسند.»

ابراهیم رئیسی و سه تن دیگر یعنی حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی در تابستان ۱۳۶۷ درباره در مورد حیات و مرگ چندین هزار زندانی سیاسی و هزاران تن با حکم آن‌ها اعدام و در گورهای دسته جمعی یا مناطق دور افتاده و بی‌نام و نشان دفن شدند.

ابراهیم رئیسی در سال‌های پس از انقلاب و زمانی که فقط ۲۰ سال داشت به عنوان «دادستان انقلاب کرج» منصوب شد و به نوشته سایت رسمی او در همین سن وقتی «توطئه ضدانقلاب و طاغوتی»ها را در کرج در نطفه خفته کرد، با حفظ سمت دادستانی همدان را نیز به او سپردند.

رئیسی همچنین در نیمه دهه شصت به عنوان «معاون دادستان تهران» منصوب شد و همزمان «سرپرست دادگاه انقلاب اوین» نیز بود. در دهه هفتاد مدتی رئیس سازمان بازرسی کل کشور شد و پس از آن سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳ به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ نیز دادستان کل کشور بود. در این سال به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و از زمستان ۱۳۹۷ نیز به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More