شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محرومیت دانش‌آموزان از اینترنت و تعطیلی آموزش مجازی در بسیاری از مناطق ایران

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و تعطیلی کلاس‌های حضوری، رسانه‌های ایران از «عدم دسترسی به اینترنت و کمبود امکانات» برای آموزش مجازی در بسیاری از نقاط کشور خبر می‌دهند.

عدم دسترسی به اینترنت، گران بودن اینترنت در مناطقی که دسترسی به آن امکان‌پذیر است و همچنین نبود یا گرانی تجهیزات ارتباطی مثل تبلت، از مشکلات مشترک آموزش مجازی دانش‌آموزان ایرانی اعلام شده است.

در این شرایط، روزانه به هزاران دانش‌آموز محروم از تحصیل افزوده می‌شود.

 

تعطیلی آموزش مجازی در برخی نقاط خراسان رضوی و کرمان

در استان خراسان رضوی، خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «مصائب آموزش آنلاین در سبزوار» نوشت در برخی از مناطق این شهر و همچنین دیگر شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی «دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت مجبورند سر کوچه و بالای تپه بروند».

علی بیات، رییس آموزش و پرورش شهرستان خوشاب، اعلام کرد اکنون ۲۴ مدرسه شهرستان خوشاب به اینترنت و حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان به اینترنت و امکانات استفاده از فضای مجازی دسترسی ندارند. 

او تاکید کرد: «آموزش و پرورش بودجه خاصی برای خرید تبلت و ارایه گوشی همراه به دانش‌آموزان ندارد.»

مسعود شاه‌نعمت‌اللهی، از اهالی روستای فوجی شهرستان خوشاب نیز گفت: «با تعطیلی مدارس، عملا آموزش تعطیل شده و به دلیل مشکل اینترنت و نبود امکاناتی نظیر تبلت و گوشی همراه بسیاری از خانواده‌ها از آموزش محروم شده‌اند.»

همچنین مریم زرقی، از ساکنان روستای زرقی در همین شهرستان اعلام کرد: «نه اینترنت داریم و نه دسترسی به کانال آموزش صداوسیمای خراسان رضوی. فرزندم دانش‌آموز کلاس چهارمی است که فعلا مدارس تعطیل شده و در خانه نشسته است.»

همچنین کاظم نیکومنش، رییس اداره مخابرات سبزوار از مشکل آنتن‌دهی موبایل و اینترنت در روستاهای این شهر خبر داد و گفت در برخی از نقاط حاشیه سبزوار نیز به دلیل «استاندارد نبودن برخی از ساخت‌وسازها» دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

مژگان بهزادی معاون آموزشی مدارس شبانه‌روزی شهر زهکلوت در استان کرمان اعلام کرد: «در مدرسه ما ۴۸۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر آنان در سامانه شاد عضو هستند اما متاسفانه از ابزار الکترونیک بی‌بهره‌اند و همین مسئله سبب شده است که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار گردد.»

او به خبرگزاری مهر گفت: «آموزش مجازی هیچ کارکردی برای دانش آموزان روستایی و عشایر ندارد چراکه اکثر دانش‌آموزان ما پایه‌های تحصیلی ضعیفی دارند بنابراین حتما باید معلم در کنارشان باشد تا مسائل درسی را به خوبی به آنان تفهیم کند.»

محرومیت بیش از دو هزار دانش‌آموز در استان‌های گلستان و زنجان

هادی حق‌شناس، استاندار گلستان نیز از محرومیت ۲۳۸۱ دانش‌آموز این استان از آموزش مجازی به دلیل «نداشتن وسایل کمک‌آموزشی نظیر تبلت» خبر داده است.

به گزارش ایسنا، حق‌شناس روز یکشنبه دوم آذر اعلام کرد که از ۳۱۴۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، دولت فقط توانسته ۵۷۲ دانش‌آموز را به کلاس‌های درس بازگرداند و بقیه از آموزش محرومند.

همچنین حسن مظفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز اعلام کرد: «۳۰ هزار دانش آموز زنجانی از دسترسی به شبکه شاد محروم هستند.»

مظفری گفت: «پوشش اینترنتی در برخی مناطق روستایی استان زنجان برای اتصال به شبکه شاد، دارای مشکل است.»

او از اداره ارتباطات و فناوری استان زنجان خواست «نسبت به پوشش اینترنت در روستاها مدیریت لازم را داشته باشد».

 

عدم دسترسی به اینترنت در استان‌های همدان و بوشهر

همچنین خبرگزاری مهر از عدم دسترسی دانش‌آموزان روستای باروداب در شهرستان نهاوند در استان همدان، به اینترنت خبر داد.

بر اساس این گزارش، این دانش‌آموزان مجبورند برای دسترسی به اینترنت از جاده‌های خطرناک عبور کنند که این امر جان آنان را تهدید می‌کند.

پیشتر فرماندار نهاوند و رییس اداره آموزش و پرورش این شهر نسبت به وضعیت اینترنت در چندین منطقه شهری و روستایی نهاوند و عدم وجود زیرساخت‌های لازم و مشکلات دانش‌آموزان هشدار داده بودند.

در استان بوشهر نیز وهاب میرجهانمردی، دهیار روستای گزلوری دیلم اعلام کرده که «به دلیل آنتن دهی ضعیف تلفن همراه در روستا دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه آموزش غیرحضوری مشکل اینترنت دارند.»

او چند روز پیش به ایلنا گفت: «علیرغم پیگیری‌های بعمل آمده به دلیل ضعیف بودن آنتن دهی تلفن همراه در روستا، اینترنت هم دچار مشکل شده و این مشکل تاثیر زیادی بر روند آموزش غیر حضوری دانش آموزان و دانشجویان این روستا گذاشته است.»

روستای گزلوری با دویست نفر جمعیت ساکن و چهارصد نفر جمعیت متغیر در فاصله بیست کیلومتری شهر دیلم قرار دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More