شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس خبرگان در بیانیه‌ای مردم معترض را خرابکار، آشوبگر و فرصت‌طلب نامید

یک هفته پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که در پی افزایش قیمت بنزین به گفته یک مقام ارشد سپاه پاسداران ۲۸ استان ایران را دربر گرفت، مجلس خبرگان شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای مردم معترض را «خرابکار، آشوبگر و فرصت‌طلب» خواند.

در این بیانیه که به امضای احمد جنتی، رییس ۹۳ساله این مجلس و دبیر شورای نگهبان، منتشر شد، آمده است: «در روزهای گذشته شاهد ناآرامی‌ها و آشوب عده‌ای فرصت طلب به بهانه اعتراض به اجرای طرح مدیریت سوخت بودیم که مطالبه به حق مردم و شهروندان شریف کشورمان را به اغتشاش کشانده و با سلب امنیت و آسایش مردم، صحنه‌های خشونت آمیزی را رقم زدند که به هیچ وجه مورد تایید مردمی که صرفا مطالبه رسیدگی مسئولان به مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را داشتند نبود.»

مجلس خبرگان در این بیانیه خواهان برخورد شدید با مردم معترض شد و تاکید کرد که «از دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه هم می‌خواهد با شناسایی، برخورد و محاکمه قاطع با صحنه گردانان و عوامل بروز این اغتشاشات با شدت تمام برخورد کنند.»

مجلس خبرگان براساس قانون اساسی فعلی وظیفه تعیین رهبر و نظارت بر اقدامات وی را بر عهده دارد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دو سخنرانی خود در یک هفته گذشته ابتدا مردم معترض را «اشرار» نامید و بر عدم عقب‌نشینی از افزایش قیمت بنزین تاکید کرد و در سخنان دیگری، اعتراضات سراسری را «اقدام امنیتی دشمنان» توصیف کرد و گفت: «دوستان و هم دشمنان بدانند ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم؛ همین کارهای این چند روز، کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود. در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به‌توفیق الهی در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد.»

مجلس خبرگان نیز در بیانیه شامگاه جمعه خود، ضمن حمایت از سخنان خامنه‌ای و مصوبه سران سه قوه در خصوص سه برابر شدن قیمت بنزین، بر لزوم «مدیریت و نظارت بر اجرای صحیح طرح و کنترل قیمت‌ها به ویژه در راستای حفظ و تقویت قدرت اقتصادی اقشار آسیب پذیر» تاکید کرد و آن را اقدامی در جهت «قدردانی از موقعیت شناسی و بصیرت» مردم عنوان کرد.

بیانیه مجلس خبرگان همچنین از اعتراضات سراسری به عنوان «آشوبگری عناصر فتنه‌گر و فریب خورده» نام برد و اعلام کرد که «هرگونه آشوب طلبی و تعرض به اموال عمومی و خصوصی، آتش زدن قرآن و تخریب اماکن مذهبی را به شدت محکوم می‌کند.»

مجلس خبرگان از «آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، مجاهدین خلق و سطلنت‌طلبان» به عنوان عامل اعتراضات سراسری در ایران نام برد و تاکید کرد که آن‌ها «عوامل بروز آشوب‌های سال‌های اخیر در ایران اسلامی» هستند.

بیانیه مجلس خبرگان به طور ضمنی به کشته‌شدن معترضان و همچنین ماموران امنیتی اشاره کرد و تاکید کرد: «بار دیگر از دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهد با اجرا و نظارت دقیق بر روند طرح و رفع خلاء‌های احتمالی، مانع ایجاد مشکلات اقتصادی جدید و گرانی اجناس و اقلام مورد نیاز مردم گردند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More