شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

متهم شدن بازداشتی‌های روز زن به «اقدام علیه امنیت ملی»

 

طبق گزارش‌ها از داخل ایران، دست‌کم ۱۴نفر از زنانی که در تجمع روز جهانی زن در تهران بازداشت شده بودند به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده و به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند.

این بازداشت‌ها در تجمع روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفندماه، که بنا بر دعوت فعالان جنبش زنان و در مخالفت با تبعیض‌های موجود علیه آنان در مقابل وزارت کار برگزار شد، صورت گرفت.

گفته می شود که در این تجمع، نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌ها با توسل به خشونت اقدام به بازداشت بیش از ۸۰ نفر نمودند که پس از چند ساعت بیش از ۶۰ نفر از آنان آزاد شدند.

 

 

 

 

به گزارش هرانا، خبرگزاری وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تجمع‌کنندگان با خواندن سرود و سر دادن شعارهایی مبنی بر حق برابری جنسیتی و حق انتخاب پوشش نسبت به شرایط موجود در جامعه اعتراض کردند.

پیشتر، برگزارکنندگان این تجمع در بیانیه‌ای با اعتراض به شرایط نامناسب اشتغال زنان در ایران اعلام کردند که زنان عمدتا و به ناچار در مشاغل غیررسمی مشغول به کارند و با اشتغال در کارگاه‌های کوچک و یا دستفروشی از حداقل‌های قانون کار نیز بی‌بهره‌اند.

نویسندگان این بیانیه خواهان «حقوق برابر با مردان»، «دستمزد برابر با مردان»، «افزایش حداقل دستمزد زنان کارگر» و «ملزم کردن کارفرمایان بخش خصوصی به اعطای حق مرخصی زایمان به زنان» و «تضمین بازگشت زنان به کار پس از پایان دوره مرخصی زایمان» شدند.

از جمله بازداشت‌شدگان در این تجمع می‌توان به «شهلا انصاری» و «زهره اسد پور» از فعالان پرسابقه جنبش زنان ایران اشاره کرد. در میان بازداشت‌شدگان همچنین نام سودابه رخش و علی سالم از خبرنگاران روزنامه شرق، و «مولود حاجی‌زاده» و «آینا قطبی» دو روزنامه‌نگار دیگر، به چشم می‌خورد.

در همین راستا، کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان شده است.

در متن این بیانیه آمده است: «هنوز امواج صدای مردم در اعتراض سراسری دی ماه از فضا پاک نشده و هنوز صدای دولتمردان که گفتند اعتراض حق مردم است در فضا محو نشده است که می‌بینیم و می‌خوانیم ضرب و جرح و دستگیری و دادگاه و زندان برای کارگران و زنان و جوانان و هر قشر معترض دیگر به امر روزمره‌ی جامعه بدل شده است».

در ماه‌های اخیر اعتراضات زنان نسبت به حجاب اجباری و عدم تساوی حقوق زن و مرد به صورت چشمگیری افزایش داشته است تا جایی که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز نسبت به این فعالیت‌ها واکنش نشان داد.

خامنه‌ای روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند در دیدار با مداحان مذهبی در خصوص اعتراضات اخیر نسبت به حجاب اجباری گفت: «این همه هزینه و فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه و کنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد که این مسئله‌ای نیست، اما آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله حجاب اجباری از دهان برخی خواص است.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More