شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پنس: آمریکا به دنبال جنگ نیست اما از منافعش دفاع می‌کند

مایک پنس، معاون اول رییس جمهوری آمریکا،  گفت واشینگتن مایل است با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور مذاکره کند و به دنبال جنگ نیست اما دولت آمریکا آمادگی دارد تا از منافع و مردم این کشور محافظت کند.

معاون اول رییس جمهوری آمریکا  روز دوشنبه ۱۷ تیر در سخنانی در کنفرانس «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «ایران نباید خویشتنداری آمریکا را با فقدان اراده این کشور اشتباه بگیرد.»

او گفت: «ایالات متحده در پی جنگ با ایران نیست. ما مایل به مذاکره‌ایم. ما مایل به گوش دادنیم. اما آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند.»

پنس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران «توافقی فاجعه‌بار» خواند و افزود امیدوار است بهترین اتفاق‌ها بیافتد اما ارتش این کشور آماده حفاظت از منافع، پرسنل و شهروندان آمریکایی در منطقه است.

معاون اول رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش بر فشار آوردن به ایران از طریق تحریم‌ها ادامه می‌دهد و دونالد ترامپ «هرگز اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح اتمی دست یابد».

تنش بین ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رو افزایش بوده و در آخرین تحول، ایران تصمیم به کاهش بخش دیگری از تعهدات هسته‌ای خود گرفت. 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه ۱۶ تیرماه از افزایش سطح‌غنی‌سازی اورانیوم ایران به بالاتر از سطح تعیین شده در برجام خبر داد و گفت ایران دیگر به محدودیت غنی‌سازی ۳/۶۷ درصد متعهد نیست.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که بازرسان این سازمان، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تایید کرده‌اند.

ترامپ در نخستین واکنش به اقدام روز یک‌شنبه جمهوری اسلامی ایران در افزایش سطح غنی‌سازی، گفت: «ایران بهتر است محتاط باشد.»

او روز  ۱۱ تیر ماه نیز در واکنش به عبور ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام، گفته بود:«پیامی برای ایران ندارم. آن‌ها می‌دانند که دارند چه‌کار می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که دارند با چه چیزی بازی می‌کنند. فکر می‌کنم آن‌ها دارند با آتش بازی می‌کنند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی گفت: «اقدام اخیر ایران در گسترش برنامه‌های هسته‌ای، سبب انزوا و تحریم‌های بیشتر خواهد شد.»

پمپئو با تاکید براینکه «کشورها باید استاندارد طولانی‌مدت حق غنی‌سازی صفر برای برنامه هسته‌ای ایران را اعاده کنند»، گفت: «مسلح شدن رژیم ایران به سلاح‌ هسته‌ای، خطر بزرگتری برای تمام جهان است.»

چهارشنبه نوزدهم تیرماه قرار است اعضای «شورای حکام» آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا در نشست ویژه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم و عبور از سطح غنی‌سازی ۳/۶۷ درصدی را بررسی کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More