شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مالباختگان بورس شعار «روحانی اعدام باید گردد» سر دادند

 

همزمان با برپایی تجمع‌های سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی ایران در استان‌های مختلف، سهامداران مال‌باخته در تهران مقابل ساختمان بورس تجمع کرده و شعارهایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله برای «اعدام حسن روحانی» سر دادند.

تصاویر منتشرشده روز یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه نشان‌دهنده تجمع‌های معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان مجلس در تهران و دست‌کم ۱۰ شهر دیگر کشور است. 

ویدیوهایی از این تجمع‌ها در مقابل ادارات کل تامین اجتماعی در شهرهای ایلام،‌ کرج، خرم‌آباد، اصفهان، نیشابور، اهواز، کرمانشاه، مشهد، تبریز، اراک، بجنورد، زنجان،‌ بوشهر و بهشهر منتشر شده است.

در این تجمع‌ها، معترضان شعارهایی در حمایت از آزادی اسماعیل گرامی، ‌معلم بازنشسته، و همچنین استعفای وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی سر دادند. از جمله دیگر شعارها «ما دیگه رای نمی‌دیم،‌ عدالتی ندیدیم» و «سفره ما خالیه، وعده وعید کافیه» است.

این معترضان خواستار افزایش سطح مستمری‌های خود به سطح خط فقر شده‌اند. دور جدید تجمع‌های آن‌ها روز ۱۵ فروردین‌ماه با شعارهایی علیه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد.

طی ماه‌های اخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله اقشاری هستند که به صورت مرتب هر هفته تجمع‌های سراسری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق کافی برگزار کرده‌اند. برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس تفاوت بسیار میان درآمد کارگران و بازنشستگان و هزینه‌های معیشتی را تایید می‌کنند.

بازنشستگان معترض علاوه بر سطح مستمری خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی،‌ افزایش حقوق سالانه و درمان رایگان هستند.

 

پرچم بورس پایین کشیده شد

 

از سوی دیگر در تهران ده‌ها نفر از سهامداران مالباخته مقابل بازار بورس تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. این مالباختگان شعارهایی از جمله «روحانی خائن،‌ اعدام باید گردد»، «مرگ بر روحانی» و «همتی همتی، تو ننگ این ملتی» سر دادند.

نیروهای انتظامی هم با حضور در محل این تجمع از ورود معترضان به ساختمان بورس جلوگیری کردند.

پیش از این علاوه بر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رییس‌جمهور و سایر اعضای هیات دولت او از جمله رییس کل بانک مرکزی از مردم خواسته بودند در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند.

مالباختگان بورس سال گذشته هم تجمع‌هایی از جمله در دی‌ماه برگزار کرده بودند که در پی شدت گرفتن آن حسن قالیباف اصل، رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ با انتشار نامه‌ای در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های دولت و دخالت‌های سیاسی در بورس از سمتش کناره‌گیری کرد.

معترضان و همچنین کاربران در رسانه‌های اجتماعی در انتقاد به وضعیت مدیریت بازار بورس از عبارت «کازینوی اسلامی» برای آن استفاده می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More