شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مادر مایکل وایت زندانی آمریکایی در ایران: پسرم بدجور کتک خورده

مادر مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا، گفت پسرش از زمان دستگیری در ایران در زندان کتک خورده و حتی پول گرفتن وکیل برای اطلاع از اتهام‌های احتمالی علیه خودش را ندارد.

جوان وایت روز دوشنبه به روزنامه نیویورک تایمز گفت پسرش تاکنون حداقل دو بار در دادگاه حاضر شده و به خاطر سابقه بیماری سرطان از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار نیست. 

خانم وایت گفت: «در همین چند هفته گذشته، خبردار شدم که مایک موقع بازداشت بدجور کتک خورده و حداقل دو بار به دادگاه رفته و به زبان فارسی که متوجه نمی‌شود تفهیم اتهام شده است. وضعیت او روز به روز بدتر می‌شود و برای انجام مراقبت‌هایی که شدیدا به آنها نیازمند است خواهان بازگشتش هستم.»

همچنین جاناتان فرانکس، به نمایندگی از خانواده وایت، اقدام به تشکیل صندوقی برای جمع‌آوری کمک با هدف پرداخت هزینه وکیل برای مایکل ۴۷ ساله کرده است.

قرار است کمک‌های جمع‌آوری‌شده در اختیار سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا قرار داده شود.

خانم وایت گفت به خاطر مضیقه مالی راهی جز متوسل شدن به این قبیل کمک‌ها نداشته است. 

او زمانی از بازداشت پسرش در ایران خبردار شد که دیپلمات‌هایی از سفارت سوییس در تهران در تاریخ ششم فوریه به زندان محل نگهداری مایکل در شهر مشهد واقع در شمال شرق ایران رفتند. این اولین ملاقات دیپلمات‌های سوییسی با مایکل از زمان بازداشتش در مشهد در تابستان سال جاری و حبس در زندان وکیل‌آباد بود.

به گفته خانواده مایکل، او برای دیدن دوست‌دختر ایرانی‌اش به این کشور سفر کرده و بعد از بازداشت موفق به تماس با خانواده خود نشده است.

مایکل، که به مدت ۱۳سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده، اولین آمریکایی بازداشتی در ایران از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

غیر از مایکل، حداقل سه آمریکایی دیگر در ایران در بازداشتند؛ باقر نمازی، آمریکایی ایرانی‌تبار و پسرش سیامک، به علاوه شیو وانگ، آمریکایی چینی‌تبار. سرنوشت یک آمریکایی دیگر به نام رابرت لوینسون نیز بعد از سفر به ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی همچنان نامعلوم است. 

حکومت ایران می‌گوید دولت آمریکا از انقلاب سال ۱۳۵۷همواره به دنبال براندازی جمهوری اسلامی بوده است.

در همین حال، علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، در ایمیلی گفت قرار است دیپلمات‌های سوییسی در روزهای آینده مجددا با مایکل ملاقات داشته باشند.

به گفته میریوسفی، دستگاه قضایی ایران داروهای مورد نیاز مایکل را با وجود قیمت‌های بالای ناشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران تهیه کرده است.

این دیپلمات ایرانی همچنین اطمینان داد که با مایکل علی‌رغم اتهام‌های وارده به بهترین شکل ممکن «رفتار انسانی» شده است و برای حل و فصل این پرونده ابراز امیدواری کرد.

مقام‌های ایرانی پیش‌تر گفته بودند دستگیری این تبعه آمریکایی در مشهد به سبب شاکی خصوصی بوده است. بعدا گفته شد اتهام‌های او امنیتی است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More