شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لغو نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» پس از اعتراض‌ها

 

نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» که قرار بود عکس‌های کودکان کوره پزخانه‌ها را در لباس و آرایش « پرنسس» به نمایش بگذارد، در پی اعتراض‌ها لغو شد.

در توضیح این نمایشگاه نوشته شده بود که این عکس‌ها «روایت دخترکانی» است « که در کنار کوره‌های آجرپزی اطراف تهران زندگی می‌کنند و به کمک علی صوفی عکاس به پرنسس‌هایی مبدل شده‌اند که آرزوی هر دختری است». 

کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را «به حراج گذاشتن عکس بچه‌های کوره‌پزخانه»، «سوءاستفاده از فقر و محرومیت» و «مصداق کودک‌آزاری به روش نوین» دانستند.

لیلی گلستان، نگارخانه‌دار، در اینباره نوشت: «واقعا از این همه بی فرهنگی خجالت بکشید. این یک تجاوز علنی به روح پاک این دخترهای معصوم و بیگناه است. خجالت بکشید از این همه کثافت، حال تهوع به آدم دست می‌دهد.»

 

حامد فرمند، فعال حقوق کودکان، نیز در توییتی این نمایشگاه را «نرمال‌سازی رنج وکلیشه‌های جنسیتی» دانست و افزود که «بهانه‌ فعالیت خیرخواهانه،توجیهی برای یک اقدام ناقض حقوق کودک نیست.»

پس از این اعتراض‌ها محمدرضا جوادی یگانه، معاون شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی خبر داد که وزارت ارشاد این نمایشگاه را لغو کرده است.

مونا خوش اقبال، مدیر گالری کاما، که قرار بود این نمایشگاه در آن برگزار شود، «بخل و تنگ‌نظری به ظاهر رقیبان و به‌ذات بد دلان و حسودان» را عامل تعطیلی آن دانست. 

او گفت که این نمایشگاه باعث شده که یک خیر«هزینه‌های تحصیل و مراقبت» از این کودکان را تقبل کند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی ضمن انتقاد از برگزاری این نمایشگاه و اقداماتی از این دست،  خودکشی رضا کودک کار در سن ۱۸ سالگی را یادآوری و از مواجهه «توریستی» با فقر انتقاد کرد.

روز ۱۵ دی اعلام شد که رضا، کودک کار که در برنامه تلویزیونی ماه عسل مشهور شده بود در ۱۸ سالگی خودکشی کرد.او در این برنامه با گفتن این جمله که «هیچ آرزویی ندارم، چون تا شب سر کار بودم وقت نداشتم به آن فکر کنم»، مشهور شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More