شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاریجانی: اسرائیل اگر جرات دارد، ایران را بزند

 

علی لاریجانی، ریيس مجلس ایران، در واکنش به تهدیدهای نخست‌وزیر اسرائیل گفت مقامات این کشور «ترسو» هستند و اگر جرات دارند، ایران را بزنند.

او در گفت‌و‌گویی که جمعه شب دوازدهم بهمن از شبکه تلویزیونی المیادین پخش شد با کنایه به اسرائیلی‌ها گفت: «یک منطقه مسکونی را در سوریه مورد حمله قرار می‌دهند و می‌گویند ایران را زدیم.»

لاریجانی وجود پایگاه‌های نظامی ایران را در سوریه تکذیب کرد و گفت کشورش «به دنبال پایگاه درست کردن در دیگر کشورها نیست».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ماه‌های اخیر بارها گفته است اسرائیل با هدف جلوگیری از ایجاد پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه، به ده‌ها مواضع نظامی ایران حمله کرده و در ادامه و تشدید این حملات قاطع است.

با این حال، ریيس مجلس ایران گفت: «ایران علاقه‌ای ندارد در کشورهای دیگر نیروی نظامی داشته باشد.»

او همچنین با انتقاد از سیاست خارجی عربستان سعودی افزود: «آن‌ها هستند که مساله ایجاد می‌کنند.»

به گفته لاریجانی، سعودی‌ها در سیاست خارجی خود نسبت به ایران یک «حساسیت بلاوجه» دارند: «یک اشتباهی را همیشه مرتکب می‌شوند. آن‌ها نسبت به ایران که کشوری متمدن بوده حساسیت دارند. زمان شاه نیز مقداری از این مسائل وجود داشت.»

لاریجانی اما با تاکید بر این‌که «علی‌القاعده با سعودی‌ها مشکلی نداریم»، گفت: «ما دخالتی نداریم و کاری هم به سعودی‌ها نداریم، اما تصورشان این است که اگر در عراق حوادثی رخ می‌دهد، با دخالت ایران بوده، در حالی‌که این‌گونه نیست و خلاف می‌گویند.»

او در این مصاحبه تاکید کرد ایران به دولت سوریه، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک کرده است و در عراق نیز «بین مردم» این کشور هستند و «کار مستشاری» می‌کنند.

رییس مجلس ایران همچنین با توصیف آمریکا به‌عنوان «کشور لاابالی» گفت این کشور «تصورات واهی» دارد و «اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند کاری انجام دهند، احتیاجی به این همه دوره‌گردی و کنفرانس‌بازی نداشتند».

اشاره ریيس مجلس ایران به کنفرانس ورشو است که قرار است ۲۴ و ۲۵ بهمن در لهستان با حضور برخی کشورهای منطقه خاورمیانه و به میزبانی آمریکا برگزار شود.

لاریجانی معتقد است: «کشورهای کوچک منطقه نمی‌توانند اهداف آمریکا را در خاورمیانه محقق سازند.» او کنفرانس ورشو را «عملیات روانی» توصیف کرد که آمریکا به کمک آن می‌خواهد برای خود «هیبت کاغذی» درست کند و «نباید به این کنفرانس اهمیت داد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More