شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاریجانی اخبار سهمیه‌بندی بنزین را شایعه خواند

 

 

علی لاریجانی، ریيس مجلس ایران، اخبار منتشرشده درباره سهمیه‌بندی بنزین را «شایعه» خواند و گفت این نهاد درباره مساله بنزین هنوز تصمیمی نگرفته است.

او روز یکشنبه هفتم بهمن‌ماه در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: «مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین تصمیم نگرفته و این نقل‌قول‌هایی که مطرح می‌شود، درست نیست.»

زمزمه طرح سهمیه‌بندی بنزین از ابتدای آذرماه امسال در مجلس ایران مطرح شد.

کاظم جلالی، ریيس مرکز پژوهش‌های مجلس، دوم آذرماه در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درباره جزییات این طرح گفت: «به هر ایرانی دارای کد ملی، به اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به طور ماهانه تعلق می‌گیرد.»

بر اساس این طرح، اعتبار استفاده از بنزین که در قالب یک کارت به هر فرد داده می‌شود، علاوه بر قابلیت پرداخت بنزین، می‌تواند برای پرداخت قبض آب و برق و گاز و کرایه اتوبوس و مترو استفاده شود.

بر همین اساس، اگر فردی تا پایان ماه، باز هم موجودی در این کارت داشت، می‌تواند آن را به صورت نقدی برداشت کند.

به گفته جلالی،« در صورت عدم مصرف بنزین، فرد می‌تواند اعتبار خود را به افراد دیگر از طریق واگذاری اعتبار به فروش برساند.»

طرح سهمیه‌بندی بنزین ۳۰ دی‌ماه اعلام وصول شد و در روزهای گذشته، بسیاری از نمایندگان درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.

بر اساس متن این طرح، «معادل ۲۴ لیتر بنزین»، اعتبار ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار واریز می‌شود. برخی نمایندگان از احتمال افزایش این میزان سهمیه تا ۳۰ لیتر در ماه خبر داده بودند.

در این طرح پیش‌بینی شده که برای حمایت از تاکسی‌های سنتی و اینترنتی، وانت‌ها و آمبولانس‌ها، در سه ماه اول سال سهمیه کافی اختصاص می‌یابد و در طول این سه ماه، مالکان این خودروها باید خودروهای خود را دوگانه‌سوز کنند.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در مخالفت با این طرح گفته است اگر در آینده بنزین لیتری پنج‌هزار تومان شود، هر نفری ۱۵۰هزار تومان در دست خواهد داشت، «آیا این در تورم اثر نمی‌گذارد؟»

او همچنین با اشاره اینکه در این طرح گفته شده «سهمیه اضافی بنزین را بفروشند»، درباره تاثیر این طرح بر کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق بنزین ابراز تردید کرده بود.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More