شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاریجانی اتهام‌ها درباره فساد نمایندگان را به «بگم، بگم‌های» احمدی نژاد تشبیه کرد

رئیس مجلس ایران ضمن انتقاد از «حملات شدید» و «توهین» به این نهاد اعلام کرد که مطالب مطرح شده درباره فساد نمایندگان نسخه جدید «همان بگم، بگم‌های سابق» است.

علی لاریجانی روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت و در آخرین روز کار مجلس دهم اعلام کرد که «در چهل سال گذشته هیچ یک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد».

او ضمن انتقاد از حملات به مجلس گفت که «برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست گفتند».

لاریجانی اضافه کرد: «این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند».

گزارش‌های مختلفی درباره فساد نمایندگان مجلس دهم مطرح شده است. از جمله محمد عزیزی و فریدون احمدی، دو نماینده مجلس، به اتهام «معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو» هر یک به ۶۱ ماه زندان محکوم شده‌اند.

سال گذشته و پس از سرقت از خانه تقی کبیری نماینده مجلس، نیز محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت تایید کرد که حدود ۲۰۰ هزار دلار از خانه او سرقت شده است. این نماینده مجلس اما بدون اعلام دقیق مبلغ سرقت شده از خانه‌اش گزارش‌ها درباره سرقت این میزان ارز را رد کرد.

در انتخابات مجلس یازدهم ۷۵ نماینده مجلس دهم رد صلاحیت شدند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، بدون اشاره به تعداد دقیق اعلام کرده که تعدادی از نمایندگان به دلیل فساد مالی رد صلاحیت شده‌اند.

در همین حال علی لاریجانی شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی ضمن انتقاد از این سخنان گفته بود که در این دوره در بررسی صلاحیت‌ها «بی‌دقتی شد». 

لاریجانی گفته بود که اگر مجلس به حقوقدانان شورای نگهبان رای نمی داد و اعلام می کرد« فساد دارند، خوب بود؟».

شورای نگهبان روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای به این سخنان لاریجانی اعتراض کرد و سخنان نمایندگان مجلس در اینباره را نیز «توهین» به این نهاد دانست.

این شورا اعلام کرد که سخنان نمایندگان مجلس در صحن علنی درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخابات «هتک حیثیت و اعتبار مجلس» بود.

در این اطلاعیه تاکید شده که این سخنان «خلاف اخلاق و قانون و حتی در مواردی متضمن توهین بود که متاسفانه با سکوت و بی‌اعتنایی رئیس جلسه به اعمال آیین نامه داخلی مجلس همراه شد».

در جلسات هفته گذشته مجلس تعدادی از نمایندگان از جمله علی مطهری، غلامرضا کاتب و قاسم میرزایی از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان شدیدا انتقاد کرده بود.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان نوشته بود که فریاد اصول‌گرا و اصلاح طلب از« ظلم شورای نگهبان» بلند شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More