شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قوه قضاییه: شش نفر در ارتباط با ویدیوهای اوین به دادسرا‌های نظامی و تهران معرفی شدند

 

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی جدید قوه قضاییه ایران درباره ویدیوهای فاش‌شده از زندان اوین، گفت در این زمینه چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای تهران معرفی شدند و دو نفر دیگر نیز دستور احضارشان صادر شده است.

خداییان روز سه‌شنبه ۹ شهریور در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی قوه قضاییه در این باره تاکید کرد: «صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره از اوین مشاهده شده مغایر قانون و توجیه ناپذیرند.»

به گفته او، کمیته‌ای از طرف دادستان کل به زندان اوین رفتند و «سه روز در آنجا مستقر بودند».

پیشتر کمیته مشترک دادستانی کل و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه که برای بررسی پرونده این ویدیوها تشکیل شده، اعلام کرده است در این پرونده دو نفر بازداشت شدند، شش نفر تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و سایر متهمان این پرونده نیز با «قرار مناسب» آزادند.

این کمیته، جرایم و خشونت‌های صورت گرفته را فقط «از ناحیه بعضی از ماموران زندان» دانست. همچنین سخنگوی قوه قضاییه نیز تلاش کرد با دفاع از عملکرد قوه قضاییه، جرایم صورت گرفته را فقط به «تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها» محدود کند.

او گفت این تخلفات را نباید «به پای همه کارکنان این سازمان بنویسیم و با برخی متخلفین در زمان خودش برخورد شده است.»

در روزهای اخیر، گروه هکری «عدالت علی» ویدیوهایی از دوربین‌های امنیتی هک‌شده زندان اوین در ایران منتشر کرده که رفتارهای خشن ماموران با زندانیان را نشان می‌دهد.

انتشار این ویدیوها موجی از واکنش‌های فعالان حقوق بشر، کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله قوه قضاییه را به دنبال داشته است.

با وجود عذرخواهی رییس سازمان زندان‌ها، دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای و پیگیری‌های قوه قضاییه، فعالان و نهادهای حقوق بشری نسبت اراده جمهوری اسلامی در سپردن متخلفان به دست عدالت ابراز تردید کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت که باور کردن اظهارات و وعده‌های مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در این زمینه، «دشوار است».

به نوشته این سازمان، تنها در عرض سه سال گذشته حداقل پنج زندانی در شرایط مشکوکی جان خود را از دست داده‏‌اند‏ و مسئولان در انجام تحقیقاتِ شفاف در این مورد کوتاهی کرده‏اند‏ و هیچکس را پاسخگو ندانسته‏اند‏.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر اضافه کرد مسئولان قضایی ایران دست‌کم در دو مورد، افرادی را که از شکنجه و بدرفتاری در زندان گزارش داده بودند، متهم ساختند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز تصاویر ویدیویی فاش‌شده از زندان اوین را یادآوری کننده مصونیت اعطا شده به ماموران زندان در جمهوری اسلامی دانسته است.

در سال‌های گذشته بارها گزارشگران ویژه سازمان ملل خواستار بازدید از ایران و همچنین بررسی وضعیت زندان‌ها شده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌ و گزارش‌های متعددی از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف درباره نقض حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی را انکار کرده‌اند.

در بهمن ۹۹، ابراهیم رئیسی رییس وقت قوه قضاییه گفت:‌ «آمادگی داریم درهای زندان هایمان را برای دیدن هر کشوری در عالم که بخواهد درون آن‌ها را ببیند باز کنیم مشروط بر اینکه اجازه دیدن هر زندانی در هر کشوری که ما هم اراده کردیم، داده شود؛ اگر این اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد که کجا به حقوق بشر توجه شده و در کجا این حقوق نادیده گرفته می‌شود.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More