شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قوه قضاییه اجازه حضور امیرحسین مرادی در خاکسپاری پدرش را نداد

دستگاه قضایی ایران به امیرحسین مرادی، زندانی محکوم به اعدام در پرونده اعتراضات آبان ۹۸، برای شرکت در مراسم تدفین پدرش که خودکشی کرده بود مرخصی نداد.

گزارش‌ها حاکی‌ست روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه مراسم تدفین ناصر مرادی،‌ پدر این زندانی سیاسی،‌ در حالی برگزار شد که از حضور او در آن به دلیل مخالفت دستگاه قضایی ممانعت به عمل آمد.  

وب‌سایت «کمپین حقوق بشر در ایران» روز چهارشنبه به نقل از بابک‌ پاک‌نیا،‌ وکیل مرادی،‌ نوشته بود: «حال امیر حسین در زندان خیلی بد است. بدیهی است یک نفر پدرش خودکشی بکند،‌ أن هم به خاطر فشارهای پرونده‌ای که او در زندان است،‌ ویران می‌شود.»

او افزود: «ما خیلی تلاش کردیم و من با قاضی ناظر زندان صحبت کردم که بتوانم امیرحسین را برای مراسم تشییع پدرش حاضر بکنیم.»

پاک‌نیا اشاره کرد به خاطر «مسائل امنیتی» با این درخواست موافقت نشده است.

به گفته او، حتی با وجود به تاخیر انداختن این مراسم برای مرخصی مرادی،‌ با این درخواست موافقت نشد.

پدر امیرحسین مرادی روز دوشنبه اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

کانال تلگرام «امتداد» در همان روز به نقل از مادر امیرحسین مرادی نوشت که او پیکر بی‌جان همسرش را در زیرزمین خانه پیدا کرده است.

امیرحسین مرادی در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شد و دادگاه انقلاب او و دو نفر دیگر، سعید تمجیدی و محمد رجبی، را به اعدام محکوم کرد.

پس از آنکه در تیرماه قوه قضاییه از تایید حکم اعدام این سه معترض خبر داد، اعتراض‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به پا خاست و منشن‌های هشتگ «اعدام نکنید» از مرز ۱۰ میلیون‌ بار گذشت.

علاوه بر اعتراض برخی از گروه‌ها و چهره‌های داخلی و بین‌المللی، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، نیز در توییتی به زبان فارسی و با استفاده از هشتگ «اعدام نکنید»، خواستار لغو حکم این سه معترض شد.

سرانجام وکلای این سه تن خبر دادند که دیوان عالی کشور بررسی دوباره پرونده این سه معترض آبان ماه را پذیرفته است.

به گفته بابک پاک‌نیا، هر سه زندانی اعترافات خود در دادسرا را انکار کرده و نپذیرفته‌اند و این موضوع «صراحتا در خلاصه کار پرونده ذکر شده» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More