شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطع گسترده برق در رشت و گرگان؛ اعمال خاموشی در مناطقی از شش استان براساس دستورالعمل اضطراری

برق مناطق گسترده‌ای از شهرهای رشت مرکز استان گیلان و گرگان مرکز استان گلستان یک‌شنبه شب قطع شد. همزمان منابع محلی از قطع برق در شمار دیگری از شهرها از جمله مناطقی از شهر تهران و استان تهران، شهرهای ساری و آمل در مازندران، بجنورد در خراسان شمالی،  و شهر قم خبر دادند.

منابع محلی قطع برق در مناطق گسترده‌ای از شهر رشت خبر دادند. مقام‌های مسئول در شرکت توزیع برق این شهر تاکنون درباره دلیل قطع برق در مرکز استان گیلان توضیحی نداده‌اند.

در نخستین ساعات بامداد دوشنبه برق مناطق وسیعی از شهر گرگان نیز بدون اطلاع‌رسانی قبلی قطع شد. رسانه‌های استان گلستان ضمن انتشار خبر قطع برق در گرگان، از قول مقام‌های شرکت توزیع برق این شهر نوشتند که برق ۸۰ درصد مشترکان شهر گرگان قطع شده و قطع برق هر منطقه، دست‌کم یک ساعت ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که طی شبانه روز گذشته برق در چند شهر و استان دیگر از جمله قم، تهران، بجنورد، اسفراین، انزلی و برخی دیگر از شهرها بدون اطلاع و اعلام قبلی برق مناطقی از این شهرها قطع شده است.

عبدالرضا رحمانی‌فصلی، وزیر کشور، با تایید قطع برق در استان‌های مختلف، گفت که سه مساله آلودگی هوا، قطع برق و کمبود سوخت نیز در روزهای اخیر بر مشکلات دیگر و شرایط خاص کشور افزوده شده است.

وزیر کشور افزود که تاکنون در چند استان به‌شکل موردی خاموشی برق داشتیم و «اگر ملاحظه نشود خاموشی‌ها احتمالا افزایش پیدا می‌کند» و خود این خاموشی نگرانی‌های زیادی برای مردم به وجود می‌آورد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، نیز روز یک‌شنبه در واکنش به قطعی برق در مناطقی از شهر تهران و شهرهای اطراف، گفت که به مشترکان توصیه می‌کنیم در مصرف انرژی به ویژه گاز صرفه‌‌جویی کنند چون نیروگاه‌های ما بدون گاز نمی‌توانند برق تولید کنند.

از سوی دیگر شرکت توزیع برق قم روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دلیل قطع برق و خاموشی‌های عصر و شامگاه شنبه در این شهر «کمبود گاز در نیروگاه‌ها به علت افزایش مصرف آن در کشور» بوده است.

این شرکت تاکید کرد که خاموشی‌های اعمال شده در قم بدون اطلاع قبلی شرکت برق این شهر و از طریق مرکز راهبری و کنترل شبکه سراسری انجام شده است.

یک شب بعد در شامگاه یک‌شنبه نیز شرکت توزیع نیروی برق استان قم در اطلاعیه اعلام کرد با توجه به «شرایط ویژه در تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها» تا اطلاع بعدی هر روز برق از ساعت ۲۴ تا چهار  و نیم صبح می‌شود.

در «اطلاعیه شماره ۲» شرکت توزیع نیروی برق استان قم تاکید شده که قطع برق «با توجه به شرایط ویژه کشور در تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل سرما» و بر اساس «دستورالعمل مدیریت اضطراری بار شبکه‌های توزیع برق با استفاده از نرم افزار مدیریت اضطراری بار شبکه»، اجرا می‌شود.

در این اطلاعیه، شرکت توزیع برق قم تاکید کرد که اجرای دستورالعمل مدیریت اضطراری به این معناست که تا اطلاع بعدی هر شب در فاصله ساعت ۲۴ تا ۴ و نیم صبح در مناطقی از استان قم به صورت نوبتی یک و نیم ساعت خاموشی اعمال می‌شود.

قطع برق خانگی برای صادرات برق به کشورهای همسایه

موضوع قطع برق از یک هفته قبل و هنگامی آشکار شد که خاموشی در معابر عمومی، خیابان‌ها و جاده‌ها در مناطقی از تهران و دیگر استان‌ها بدون اطلاع قبلی به اجرا درآمد و با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

پس از آن بود که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، هشتم دی ماه،  گفت که افزایش مصرف انرژی برق و گاز در بخش خانگی کشور فشار مضاعفی به صنعت برق وارد کرده و اعمال خاموشی خیابان‌ها و معابر برای جلوگیری از قطع برق خانگی انجام شده است.

سخنگوی صنعت برق حتی گفت که با اجرای محدودیت شبانه تردد به دلیل شرایط کرونایی «روشن بودن تابلوهای بانک‌ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی غیر ضروری است و نتیجه‌ای جز هدر رفتن سرمایه ملی ندارد» و به همین دلیل شرکت برق خود اقدام به قطع برق خیابان‌ها و جاده‌ها کرده است تا ۵۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کند.

رجبی مشهدی البته همان روز به قطع گاز نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود که هر ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، ۷۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز را به همراه دارد.

سخنان این مقام صنعت برق از آن رو اهمیت دارد که طی یک هفته گذشته و به دنبال بحران آلودگی‌هوا، مقام‌های مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری تهران تایید کردند که به دنبال عدم تامین گاز مورد نیاز، تعدادی از نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر، نیز سرانجام روز شنبه با تایید مصرف روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب سوخت مایع [مازوت و گازوئیل] در نیروگاه‌ها، گفت که با توجه به شرایط کرونایی، آلودگی هوا و محدودیت‌های تنفسی و به منظور تامین برق پایدار، مشترکان باید مصرف برق و گاز را در کشور کاهش دهند.

در این میان رضا اردکانیان، وزیر نیرو، با بیان اینکه « ما بر اساس قراردادهایمان صادرات برق داریم» گفت که یکی از مهمترین منابع مالی ما همین صادرات است.

وزیر نیرو گفت: «اگر مردم درصد بسیار کمی در بخش خانگی اصلاح مصرف داشته باشند، دچار خاموشی نمی‌شویم و می‌توانیم به تعهدات حداقلی به کشور‌های همسایه عمل کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More