شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطع پروازهای ایرانی به نجف و بغداد

در پی اعتراض‌های اخیر در عراق، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، از قطع شدن پرواز به نجف و بغداد از سوی تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خبر داد. 

او روز دوشنبه ۱۳ آبان، به خبرگزاری مهر گفت: «در حال حاضر بسیاری از پروازها به عتبات عالیات قطع شده است. برخی شرکت‌ها هم که در حال انجام پروازها هستند، صرفا برای بازگرداندن مسافرانی که در فرودگاه نجف منتظر هواپیماهای ایرانی هستند، به عراق پرواز می‌کنند.»

او با اشاره به اطلاعیه وزارت امور خارجه درباره درخواست از ایرانی‌ها برای خودداری از سفر به شهرهای زیارتی عراق تا اطلاع ثانوی، گفت در حال حاضر تقاضای سفرهای هوایی به سمت عراق وجود ندارد.

یکشنبه شب صدها نفر از معترضان عراقی به ساختمان کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند. آن‌ها بخشی از دیوار کنسولگری را به آتش کشیدند و قصد تصرف ساختمان را داشتند.

تجمع‌کنندگان پرچم‌ عراق را بر دیوارهای کنسولگری ایران برافراشتند و علیه برخی از مقام‌های ایرانی شعار دادند.

در جریان این تجمع سه نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. 

یکی از معترضان عراقی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «ایرانی‌ها و حزب‌های وابسته به آن‌ها به ما ضربه می‌زنند. اجازه نمی‌دهیم ایرانی‌ها در کربلا بمانند. اجازه نمی‌دهیم هیچ نوکری در کربلا بماند.»

پس از حمله یکشنبه شب، کنسولگری ایران در کربلا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از مناسب نبودن شرایط برای سفر به شهرهای زیارتی عراق خبر داد.

وزارت خارجه عراق هم در واکنش به این حمله در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و افزود دستگاه امنیتی عراق اقدامات لازم برای جلوگیری از اتفاق‌های مشابه را اتخاذ کرده است.

در جریان تظاهرات‌های ضددولتی یک ماه گذشته در عراق، تظاهرات‌کنندگان در شهر‌های مختلف این کشور بارها علیه مقام‌های بلندپایه ایران شعار سر داده‌اند. آن‌ها خواهان پایان نفوذ ایران در عراق هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More