شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطع ناگهانی برق؛ اختلال در امتحان دانش‌آموزان، مشاغل خانگی و تردد شهروندان

 

در پی قطع اعلام‌نشده برق در بسیاری از مناطق شهری و روستایی ایران،‌ شهروندان می‌گویند با مشکلاتی از جمله اختلال در امتحان مجازی دانش‌آموزان، اشتغال‌های خانگی، سرما در ساختمان و ناامنی در ترددهای شبانه مواجه شده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور،‌ روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه گفت قطع برق «در چند استان» و به شکل «موردی» بوده و امکان افزایش آن وجود دارد؛ اما شهروندان از قطع بدون برنامه در بسیاری از استان‌ها گزارش می‌دهند.

یک شهروند از شوش دانیال، در استان خوزستان، روز دوشنبه در پیامی به ایران اینترنشنال گفت برق و پوشش تلفن همراه در این شهر بدون اطلاع قطع شد و در پی آن فرزندش که مشغول امتحان مجازی نوبت اول مدرسه‌اش بود، دسترسی‌اش را از دست داد.

دانش‌آموزان و دانشجویانی در توییتر هم از مشکل مشابه گلایه می‌کنند و می‌گویند با قطع شبانه برق امکان مطالعه در تاریکی و همچنین دسترسی به منابع الکترونیکی از آن‌ها گرفته شده است. 

کاربری به نام «حمیدرضا» تصویری از یک تعهدنامه را منتشر کرده که می‌گوید وزارت بهداشت از دانشجویان برای برگزاری امتحان گرفته تا مسئولیت احتمال قطعی برق و اینترنت و اختلال ناشی از آن را هم درباره امتحان «به گردن» بگیرند.

در شمال ایران، شهروندی از گیلان می‌گوید قطع برق تنها مختص یک شهر نبوده و در نوبت‌های «صبح و عصر» چند ساعت در شهرها و روستاهای مختلف اتفاق افتاده است. او از عدم اطلاع‌رسانی زمان‌بندی قطع برق نیز گلایه کرد.

گزارش‌های اخیر حاکی بود برق مناطق گسترده‌ای از شهرهای رشت در گیلان و گرگان در گلستان شامگاه یکشنبه قطع شد. گزارش‌های مشابهی نیز طی چند روز گذشته از قم،‌ تهران،‌ بجنورد، اسفراین،‌ انزلی و برخی دیگر شهرها رسیده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در حال گزارش قطع برق در مناطق دیگر هستند و از اختلال در کار و زندگی خود گلایه می‌کنند.

بزرگمهر حسین‌پور، کارتونیست و کارگردان انیمیشن، در صفحه توییترش نوشته که در پی دوبار قطع برق از صبح دوشنبه دستگاه گرمایشی ساختمان محل اقامت او از کار افتاده و ساکنان با سرما دست و پنجه نرم می‌کنند. 

در تهران و شهرهای دیگر شهروندان بسیاری که برای عبور و مرور از آسانسور استفاده می‌کنند و یا در ورودی و پارکینگ ساختمان آن‌ها الکتریکی است، با مشکل تردد مواجه شده‌اند.

کاربری نیز در توییترش نوشته زمانی که از خانه مشغول ویرایش یک فیلم بوده، با قطع برق لپ‌تاپش از کار افتاده و از ادامه کارش باز مانده است.

از سوی دیگر تصمیم مسئولان صنعت برق مبنی بر خاموشی روشنایی جاده‌ها و راه‌ها موجب احساس ناامنی و خطر افزایش تصادف در معابر عمومی شده است.

مریم شکرانی، روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی، در توییترش نوشته مردم نگرانی ناامنی شبانه هستند.

طی روزهای گذشته با جدی‌تر شدن مساله سوخت مازوت در نیروگاه‌های برق و آلودگی‌ هوای ناشی از آن، اعلام کمبود منابع گاز برای تولید برق موجب واکنش از سوی شهروندان شد. 

با جدی‌تر شدن مشکل، برخی مقام‌های دولت از جمله وزیر کشور اکنون خطاب به شهروندان هشدار داده‌اند درباره مصرف گاز ملاحظه کنند. عیسی کلانتری،‌ رییس سازمان حفاظت محیط زیست، هم گفته «ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا این که ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More