شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قدیانی: ام‌الفساد حکومت مادام‌العمر است

 

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی با انتشار مکتوبی، ضمن اشاره به افزایش «بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» در ایران، نوشت: «به همین میزان، مخالفت مردم با نظام استبداد دینی و در رأس آن، آقای علی خامنه‌ای عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.»

قدیانی با بیان این نکته که در وضع مزبور «دستگاه‌های امنیتی استبداد که هراس دائم‌شان بیشتر شده است تنها چاره را در تشدید سرکوب می‌جویند» می‌افزاید: «این هراس همیشگی، هراس از دست دادن قدرت است، آن هم قدرت غاصبانه‌ای که به جان مستبد گره خورده است.»

به گزارش کلمه، این فعال سیاسی، «منشأ ان پدیده شوم» و این‌که «فردی چنین از حب قدرت، اصول اولیه انسانی و اخلاقی را به زیر پا می‌گذارد»، و «ام‌الفساد» را «حکومت مادام‌العمر» می‌داند.

قدیانی که از بازداشت‌شدگان حوادت پس از انتخابات۱۳۸۸ بود، به «تمرکز  قدرت در دستان ولی فقیه» اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اوست که به‌دلیل خارج بودن از دایره نظارت و مسندنشینی مادام‌العمر این‌چنین مفاسد قدرت را در تار و پود جامعه گسترانده است.»

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به مصداق‌هایی از «تشدید فضای سرکوب» در ماه‌های اخیر، از ادامه حبس منتقدان و معترضان، از جمله آرش صادقی، نرگس محمدی، نسرین ستوده و محمد مهدوی‌فر، انتقاد می‌کند.

او ادامه بازداشت دو وکیل معترض، قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی را هم نقد و اضافه می‌کند: «استبداد حاکم برای بزک کردن واقعیت غیردمکراتیک خود و کم کردن فشارهای خارجی و داخلی چاره‌ای جز برگزاری انتخابات ندارد اما از طریق نظارت استصوابی این انتخابات را عقیم و بی‌اثر می‌کند. شکستن نظارت استصوابی یعنی شکستن استبداد و همین است که با معترضان به این نظارت غیرقانونی به‌شدت برخورد می‌شود.»

قدیانی همچنین به قتل فرشید هکی فعال حقوق بشر، حقوق کودکان و حقوق کارگران پرداخته و با بیان این نکته که هکی در بیان نظراتش، «ازجمله در مخالفت با شخص مستبد، صریح و بی‌پروا» بود، می‌افزاید: «قرائن و شواهد این ظن را به یقین نزدیک می‌کنند که قتل فجیع او قتلی سیاسی است؛ یکی از مدافعان حقوق مدنی و مخالفان استبداد از راه برداشته شد تا درس عبرتی برای سایرین باشد.»

او قتل هکی را با پرونده قتل‌های زنجیره‌ای مقایسه می‌کند و می‌نویسد: «همچنان که در قتل‌های سیاسی دهه هفتاد و هشتاد قصد آمران و مجریان ایجاد رعب و وحشت در میان فعالان بالاخص و میان توده مردم بالاعم بود. دشنه‌آجین کردن داریوش و پروانه فروهر و قتل سبعانه محمد مختاری و محمد جعفر پوینده غیر از جنبه انتقام‌کشی، قصد داشت پیام روشنی را مخابره کند؛ اینکه مخالفت با استبداد و شخص مستبد می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد.»

این فعال سیاسی همچنین به یک مورد خاص می‌پردازد؛ «فردی به نام علیرضا گلی‌پور چندسال پیش دستگیر و در این مدت در سلول انفرادی نگهداری شده است. او تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته تا به آنچه که بازجویان می‌خواسته‌اند اقرار کند. از قرار شنیده‌ها بر اثر کوبیدن سر او به دیوار دچار صرع شده و اکنون هم به سرطان مبتلاست.»

او از تمامی «منتقدان، معترضان به استبداد و تمامی کسانی که دل در گرو عدالت دارند» خواسته است که «زندانیان گمنام را فراموش نکنند و در معرفی و شناخته شدن آن‌ها بکوشند چرا که اساسا نظام‌های استبدادی ضعیف‌کش و مظلوم‌کش‌اند.»

قدیانی در بخش دیگری از مکتوب خود، ضمن نقد سرکوبی که متوجه سازمان‌های مردم‌نهاد و بویژه فعالان محیط زیست شده، می‌نویسد: «استبداد چنان خود را در خطر می‌بیند که بی‌خطرترین و دلسوزترین فعالین نهادهای مدنی را، که دغدغه‌شان نجات محیط زیست این مرز و بوم از تاراج نهادهای نظامی و شبه نظامی و حکومتی و خصولتی است، نشانه می‌رود.»

قدیانی با اشاره به مرگ کاووس سیدامامی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، می‌افزاید: «ظلمی که به کاووس سیدامامی، از خوشنام‌ترین و بادانش‌ترین جامعه‌شناسان معاصر، رفت را نباید به بوته فراموشی سپرد. به همین سادگی یکی از سرمایه‌های انسانی این مملکت، از بین می‌رود.»

او معتقد است: «نباید در گفتن این حقیقت مجامله شود که مسئول نهایی این قبیل تعدیات دستگاه‌های امنیتی و قضایی شخص مستبد است.»

قدیانی سرکوب اعتراض‌های کارگری و دراویش گنابادی و بهاییان را نیز مورد اشاره و نقد قرار داده و در پایان مکتوب خود نوشته است: «طیف وسیع منتقدان و معترضان و مخالفان زندانی و بعضا مقتول و همچنین ادامه حصر غیرقانونی و ظالمانه رهبران سرفراز جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و سرکار خانم زهرا رهنورد، بی‌شک نشانه آشکار دیگری از اصلاح‌ناپذیری نظام حاکم است. »

این فعال سیاسی، «راه برون‌رفت» از وضع موجود را که با «تحریم‌های ظالمانه آمریکا» موجب افزایش «رنج» مردم ایران شده، «مقاومت و اعتراض» ارزیابی می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More