شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قالیباف: ماه گذشته ۱۷ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شد

 

رییس مجلس در ایران از غنی‌سازی ۱۷ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در یک ماه گذشته خبر داد و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرد که هزار سانتریفیوژ آی آر-۲ام در نطنز نصب خواهد شد.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، روز پنجشنبه ۹ بهمن در بازدید از سایت فرد گفت: «اگر در قانون غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم باید ۱۲۰ کیلوگرم در سال انجام می‌گرفت، در این زمان کمتر از یک ماه قریب به ۱۷ کیلوگرم غنی‌سازی شده است؛ یعنی از جهت زمانبندی جلوتر هستیم.»

 

 

قالیباف همچنین گفت که نصب سانتریفیوژ‌های آی آر-۲ام نیز مسیر خود را طی کرده است.

او افزود طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود عمل نکرد، جمهوری اسلامی هم وظیفه ندارد به تعهداتش پایبند باشد.

روز ۱۵ دی علی ربیعی، سخنگوی دولت، اعلام کرده بود که فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سایت هسته‌ای فردو آغاز شده است.

این اقدام ایران پس از تصویب یک قانون در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته که براساس آن غنی‌سازی اورانیوم افزایش می یابد و «در صورت لغو نشدن تحریم‌ها تا مدت دو ماه، دولت موظف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند».

اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام اعلام کرد که ایران باید فورا تصمیم اخیر خود برای افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را لغو کند و به دیپلماسی بین المللی فرصتی دهد تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حفظ شود. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز این اقدام را در راستای «پیشبرد هدف رژیم برای توسعه برنامه هسته ای نظامی» خواند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز پیشتر اعلام کرد ایران در حال پیشرفت و دسترسی «بسیار سریع» به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است و برای احیای برجام فقط چند هفته باقی مانده است.

 قبل از آن، خبرگزاری رویترز خبر داده بود که بر اساس یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران قصد دارد سه آبشار دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر-۲ام را در مجتمع غنی‌سازی نطنز نصب کند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم روز پنجشنبه گفت که قبل از سه ماه، هزار ماشین سانتریفیوژ آی آر-۲ام در نطنز نصب خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز ۱۶ دی از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داده بود.

بر اساس توافق برجام، ایران تنها می‌تواند از سانتریفیوژهای نسل اول آی آر ۱ برای غنی‌سازی اورانیوم در حدی معین استفاده کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More