شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قاسمی:‌ هدف آمریکا جنگ روانی گسترده علیه ایران است

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در واکنش به بازگشت دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته است واشنگتن «جنگ روانی گسترده‌ای» علیه ایران به راه انداخته و می‌خواهد بین مردم ایران هراس و دلهره ایجاد کند.

او بامداد شنبه ۱۲ آبان‌ماه تحریم‌های آمریکا را بی نتیجه خواند و گفت آنها به جایی نرسیده‌اند و«به نظر نمی‌رسد که آمریکا توان بیشتری برای ایجاد فشار به کشورها و بنگاه‌های اقتصادی جهانی داشته باشد».

قاسمی در ادامه افزوده دولت ایران تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم‌ها را اتخاذ کرده است و «هیچ جای نگرانی وجود ندارد».

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود مطرح می‌شود که مایک پومپئو، وزیر خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور در کنفرانسی خبری اعلام کردند تحریم‌های جدید نفتی ایران از نیمه شب یکشنبه ۱۳ آبان به اجرا گذاشته خواهند شد.

این مقام‌های آمریکایی همچنین گفتند با معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی موافقت شده تا بتوانند به تدریج معاملات نفتی خود را با ایران به صفر برسانند. در عین حال، منوچین به سوییفت، (سامانه پیام‌رسانی بانکی مستقر در بلژیک)،‌ هشدار داد که در صورت فراهم کردن خدمات مالی برای نهادهای ایرانی تحریم شده،‌ مشمول تحریم آمریکا می‌شود.

 دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم‌هایی که به دلیل امضای برجام لغو شده بودند، بازخواهند گشت. دور اول این تحریم‌ها از مرداد ماه آغاز شد و از ۱۳ آبان دور دوم تحریم‌ها آغاز می‌شود. دور دوم تحریم‌ها فروش نفت و گاز ایران را هدف گرفته و مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران هستند.

در روزهای اخیر، حسن روحانی و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی، معافیت‌های نفتی و کاهش مرحله‌ای خرید نفت را نشان از ضعف و ناتوانی ایالات متحده در عمل به تهدیدات خود دانستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران جمعه ۱۱ آبان‌ماه با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، والستروم وزیر امور خارجه سوئد و هانتر ساموئلسون وزیر امور خارجه دانمارک تلفنی گفت‌وگو کرده است.

این خبرگزاری گفته است تحریم‌های آمریکا و تلاش‌های اروپا برای مقابله با این تحریم‌ها و اجرایی کردن ساز و کار ویژه مالی اروپا از جمله محور این گفت‌و‌گوها بوده است.

اتحادیه اروپا و کشورهای باقی‌مانده در برجام، چند ماه پیش اعلام کردند که برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و امکان انجام مبادلات مالی، یک ساز و کار مالی ویژه و جدید ایجاد خواهند کرد؛ ساز و کاری که این امکان را به کشورها و شرکت‌های اروپایی می‌دهد که معامله‌های خود با  ایران را ادامه دهند.

مقام‌های ایران پیش از این تهدید کرده بودند که اگر اروپا و دیگر طرف‌های باقی‌مانده در برجام نتوانند راهی برای فروش نفت و دسترسی ایران به منابع حاصل‌از فروش آن پیدا کنند، این احتمال وجود خواهد داشت که ایران هم از برجام خارج شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More