شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران: شرکت رنو ۶۵ میلیون یورو به صورت نقدی از ایران خارج کرد

بهزاد اعتمادی، قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، گفت که شرکت خودروسازی فرانسوی رنو که پس از برجام  ۶۵ میلیون یورو به ایران آورده بود، «همان مبلغ را عیناً به صورت نقدی از ایران خارج کرد».

اعتمادی روز جمعه ۲۴ خرداد، به خبرگزاری مهر گفت: «قبل از اینکه تحریم‌ها به مرحله عملیاتی برسد، آنها این رقم را از ایران خارج کردند.»

او همچنین درباره قراردادی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت فرانسوی رنو بعد از برجام به امضا رسانده بود، گفت که این قرارداد «تقریباً تعلیق شده است».

او با این حال گفت که «شرکت رنو سرمایه‌هایی را در ایران به جای گذاشته» و «شرکت رنو پارس همچنان کار می‌کند».

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد که ۴۹ درصد سهام شرکت رنوپارس در اختیار رنو است و «البته آنها از فروش خودرو نیز سهم داشتند و هر وقت که خودرویی در بازار ایران فروخته می‌شد، آنها سهم خود را برمی‌داشتند».

او گفت: «صنعت خودروی ایران تا آخرین قطعاتی را که شرکت رنو به ایران وارد کرده بود، به خط تولید منتقل و استفاده کرد. اما اکنون دیگر هیچ قطعه‌ای از رنو در دست نیست.»

این مقام ایرانی با بیان این که در گذشته خط تولید صنعت خودروی ایران بر اساس همکاری با شرکت‌های فرانسوی طراحی شده بود، گفت: «ولی با این شرایط، به طور قطع استقلال از صنعت خودروی فرانسه انجام خواهد شد.»

علی‌رغم اظهارات قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، هنوز سرنوشت پلت فرم مشترک این سازمان با خودروسازان فرانسوی مشخص نیست.

با وجود تأکید مقامات ایران بر «استقلال» در صنعت خودروسازی، اما به نظر می‌رسد ایران همچنان منتظر لغو دوباره تحریم‌ها و بازگشت خودروسازان فرانسوی است. اعتمادی درباره همکاری‌های احتمالی در آینده گفت: «ما نمی‌خواهیم با دنیا قهر کنیم. اگر شرایط ما را بپذیرند، با آنها کار می‌کنیم.»

پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، شرکت رنو قراردادی برای تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو با شرکای ایرانی خود امضا کرد که در آن زمان، رسانه‌های ایران، این قرارداد را «بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران» توصیف کردند.

اما رنو پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، از ایران خارج شد.

پس از خروج رنو و دیگر شرکت‌های خودروسازی خارجی از ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در آبان سال گذشته اعلام کرد که تولید انواع خودرو در این ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته‌اش، بیش از ۵۷ درصد کاهش داشت.

همچنین چند ماه پیش، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی حدود ٣۰۰ هزار نفر از کارگران قطعه ساز صنعت خودرو ایران بیکار شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More