شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فیلتر شدن سایت‌های گردشگری؛ کشمکش دولت و دادستانی

 

فیلتر شدن نزدیک به ۱۸۰ وب‌سایت در حوزه خدمات گردشگری در روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریورماه و عامل و دلیل مسدودشدن این سایت‌ها، تبدیل به موضوع جدید اختلاف میان دولت و وقوه‌قضاییه شده است.

مقام‌های دولتی علت مسدود شدن وب‌سایت‌ها را دستور دادستانی می‌دانند و می‌گویند مساله فیلتر شدن ناگهانی این سایت‌ها را دنبال می‌کنند؛ اما عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور، روز شنبه ۲۴ شهریورماه، در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشت که فیلتر شدن این وب‌سایت‌ها، «به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری» انجام شده است.

خرم‌آبادی در این نوشته، همچنین به انتقاد از دولت پرداخته است که به گفته او بخشی از آن، «مصرانه تقاضای فیلتر سایت‌های مذکور را می‌کند و بخش دیگر از دولت، این اقدام را تقبیح کرده و در فضای مجازی علیه آن جوسازی می‌کند».

با این حال امیر ناظمی، عضو غیرموظف هیات‌عامل سازمان فناوری اطلاعات، جمعه در صفحه توییتر خود نوشت که فیلتر شدن این سایت‌ها «براساس استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی درباره اسامی سایت‌های فاقد مجوز فروش از این سازمان» بوده است.

 

 

ناظمی اضافه کرده است که در روند مسدود شدن این سایت‌ها، دو اشتباه در استعلام‌ها صورت گرفت و به همین دلیل، «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دادستان صحبت و پیچیدگی‌های فنی را تشریح کردند.»

هم‌زمان علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در توییتی نوشت که «انسداد ایجادشده در فعالیت برخی استارتاپ‌های خدماتی در مقطع حساس کنونی را پیگیری می‌کنم».

 

 

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، هم به ایسنا گفت که این سازمان، اقدامی برای فیلتر شدن این سایت‌ها نکرده است. به گفته او، «درحال بررسی و پیگیری این موضوع هستیم تا مشکلات این سایت‌ها و استارت‌آپ‌ها را برطرف کنیم، اما به‌طور کل، این موضوع خیلی شفاف نیست؛ چون پیش از این، گزارش و یا درخواستی در این ارتباط، در اختیار سازمان قرار نگرفته بود».

وب‌سایت دیجیاتو که به خبرهای حوزه فناوری می‌پردازد، در گزارشی نوشته است که دلیل فیلتر شدن این سایت‌ها «لیستی مشتمل‌بر ۱۸۰ سایت غیرقانونی» بوده که ازسوی «سازمان هواپیمای کشوری» به دادستانی ارسال شده است. به نوشته این وب‌سایت، یکی از دلایل این موضوع، آن است که سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است تمام سامانه‌های فروش بلیت هواپیما باید در وب‌سایت این سازمان ثبت شوند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More