شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فعال حقوق بشر بریتانیایی: بی‌بی‌سی فارسی از حکومت ایران دفاع می‌کند

 

بنیاد خیریه پیتر تاچل که در زمینه دفاع از حقوق دگرباشان جنسی فعالیت می‌کند بی‌بی‌سی فارسی را به «ترویج دیدگاه همجنسگراهراسی جمهوری اسلامی» متهم کرد.

پیتر تاچل، مدیر این بنیاد، در نامه‌ای رسمی به تیم دیوی، مدیر بی‌بی‌سی جهانی، «همجنسگراهراسی منزجرکننده» بی‌بی‌سی فارسی را محکوم و این رسانه را به «دفاع» از حکومت ایران و ستایش «جهاد و فرهنگ شهادت» متهم کرد.

بنیاد پیتر تاچل اعلام کرده در مقاله‌ای که به تازگی در وبسایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد، از برخی عبارات تحقیرآمیز علیه دگرباشان جنسی استفاده شده و آنان با معتادان به مواد مخدر و افرادی که مرتکب رابطه جنسی با محارم می‌شوند مقایسه شده‌اند.

به گفته این بنیاد، همچنین شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در برنامه‌ای که روز ششم ژوییه ۲۰۱۹ پخش کرده، راهپیمایی دگرباشان در لندن را مورد تمسخر قرار داده است. این در حالی است که با وجود اعتراض دگرباشان ایرانی این برنامه همچنان روی سایت بی‌بی‌سی فارسی موجود است.

این بیانیه در رسانه‌های بریتانیایی نیز مثل دیلی میل و دیلی تلگراف منعکس شده است.

پیتر تاچل که اصالتا استرالیایی است پیشتر نامزد پارلمان از حزب کارگر بریتانیا در پارلمان این کشور بود و از سال ۲۰۰۴ به حزب سبزها پیوسته است.

او در این نامه خواستار عذرخواهی رسمی بی‌بی‌سی فارسی و برکناری رزیتا لطفی، مدیر آن، شده است.

این فعال مدنی همچنین از مقام‌های بی‌بی‌سی خواست تا تحقیقی درباره «مدیریت، کارکنان، نظارت و محتوای بی‌بی‌سی فارسی» انجام شود و همچنین تحقیق شود که آیا «بی‌بی‌سی فارسی تحت نفوذ عواملی است که مدافع یا شاید ماموران دیکتاتوری ایران» هستند.

پیتر تاچل به میل‌آنلاین گفت: «باورنکردنی است که بی‌بی‌سی فارسی انتشار این توهین‌ها به دگرباشان جنسی را در وبسایت خود مجاز دانسته است. آیا این کار عمدی بوده یا متن را پیش از انتشار بررسی نکرده‌اند؟»

او با بیان این که مقام‌های ارشد بی‌بی‌سی از این توهین‌ها شگفت‌زده شده‌اند، گفت به نظر او بی‌بی‌سی فارسی «قانون جداگانه‌ای دارد و مورد نظارت قرار نمی‌گیرد».

این فعال مدنی بریتانیایی از به جریان افتادن تحقیقی در این زمینه از سوی بی‌بی‌سی ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: «باید مقررات متعددی وضع شود تا عدم تکرار چنین مواردی تضمین شود.»

یک حساب کاربری در توییتر با نام «نفرت‌پراکنی بی‌بی‌سی فارسی را متوقف کنید» در دو هفته اخیر ایجاد شده که آقای تاچل نیز مطلبی از آن را در صفحه خود در توییتر بازنشر کرده است.

ایران‌اینترنشنال پیش از انتشار این‌ مطلب با بی‌بی‌سی تماس گرفت و جویای واکنش آن‌ها درباره این اتهامات شد. بی‌بی‌سی در پاسخی مکتوب اعلام کرد: «یادداشت مربوط به دیدگاه یک نویسنده [فری‌لنسر] است که با توضیحی در وب‌سایت ما آپدیت شد. پاسخ کامل به آقای تاچل را در وقت مناسب ارایه می‌کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More