شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فشار به خانواده نوید افکاری و پویا بختیاری برای حاضر نشدن بر سر مزارشان در سالگرد اعدام و تولد آنها

 

در آستانه سالگرد اعدام نوید افکاری و روز تولد پویا بختیاری، دو تن از کشته‌شدگان به دست جمهوری اسلامی، گزارش شده نهادهای امنیتی با اعمال فشار بر خانواده آن دو خواستار عدم برگزاری مراسم بر مزار آنها شده‌اند.

سعید افکاری،‌ برادر نوید افکاری که شهریور پارسال اعدام شد،‌ روز جمعه ۱۹ شهریور خبر داد که نهادهای امنیتی در آستانه کشته شدن برادرش اقدام به تهدید خانواده و بستگان او کرده‌اند.

او در توییتی نوشت: «ما سه سال است زیر وحشیانه‌ترین سرکوب‌های شما ایستاده‌ایم، هرچند داغدار اما باز هم می‌ایستیم.»

همزمان و در آستانه سالگرد اعدام نوید افکاری، خبرگزاری فارس اقدام به انتشار بخش دیگری از اعترافات اجباری او کرده است که در آن می‌گوید: «کسی را کشتم که حتی اسمش را نمی‌دانستم.»

نوید افکاری گفته بود که اقرار به قتل زیر شکنجه از او گرفته شد.

حسن یونسی،‌ وکیل نوید افکاری،‌ پیش از این از ابهامات مختلف در این پرونده سخن گفته و در واکنش به ادعای وجود فیلم از صحنه قتل گفته بود: «هیچ تصویری» از لحظه قتل کارمند حراست اداره آبفا وجود ندارد و «فیلم مورد ادعا مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است».

وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری، هر دو بیش از یک سال است که در سلول انفرادی در زندان عادل‌آباد شیراز هستند و سعید افکاری روز پنجشنبه خبر داد که به احکام برادرش وحید «دو سال تبعید» نیز افزوده شده است.

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، اول شهریور از رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری توسط دیوان عالی کشور خبر داده و گفته بود «حتی اگر یک‌بار محتوای پرونده را روزنامه‌وار هم می‌خواندند» این درخواست رد نمی شد.

 

فشارها بر خانواده بختیاری

روز ۱۹ شهریور همچنین تولد پویا بختیاری است که در اعتراضات آبان ۹۸ کشته شد.

همزمان با سالروز تولد او شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار پیام‌های گرامی‌داشت، یادآوری کردند که اگر او کشته نمی‌شد امروز پا به ۲۹ سالگی می‌گذاشت.

در همین حال مسیح علینژاد،‌ روزنامه‌نگار،‌ در اینستاگرام خود خبر داد که نهادهای امنیتی خانواده پویا بختیاری را تهدید کرده‌اند که بر سر مزار او حاضر نشوند.

اعضای خانواده پویا بختیاری پیش از این بارها تهدید و بازداشت شده‌اند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا، پس از چندین بار بازداشت حدود دو ماه پیش از داخل زندان خبر داد که او را به جرم دادخواهی و پیگیری پرونده فرزندش به سه سال و نیم زندان، دو سال و نیم تبعید و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم کرده‌اند.

مهرداد بختیاری، عموی پویا، نیز هفته گذشته در یک ویدیو که به ایران‌اینترنشنال رسید گفت ماموران امنیتی با دستکاری ترمز خودروی او قصد جانش را کرده بودند.

او با تاکید بر اینکه مقصر هر اتفاق احتمالی برای اعضای خانواده‌اش جمهوری اسلامی است، خطاب به نهادهای امنیتی گفت: «اسلحه دست شماست، اگر می‌خواهید ما را بکشید مانند پویا به جمجمه ما هم شلیک کنید و نامردی نکنید.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More