شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فشار بر نوشین جعفری برای گرفتن اطلاعات از فعالان خارج از ایران

دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی، نوشین جعفری، عکاس بازداشتی را تحت فشار قرار داده و از او خواستند با شیوا نظر آهاری فعال مدنی خارج از ایران برای گرفتن اطلاعات اکانت توییتری «یار دبستانی» تماس بگیرد. 

نظرآهاری، زندانی سیاسی سابق که اکنون در خارج از ایران ساکن است، روز یکشنبه سوم شهریور، در توییتر نوشت: «چیزی که باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و موازی‌کاری‌های امنیتی، دیده شود این است که نوشین در شرایط بسیار سختی قرار دارد و برای اعتراف تحت فشار است.»

او خبر داد که صبح چهارشنبه گذشته از اکانت خصوصی جعفری در اینستاگرام، یک پیام صوتی برای او فرستاده شد.

در این پیام صوتی، جعفری با تاکید بر این که تحت فشار است، از نظرآهاری می‌خواهد که «یوزرنیم و پس‌ورد و ایمیل اکانت یار دبستانی در توییتر» را بدهد وگرنه خانواده نظرآهاری تحت فشار قرار خواهند گرفت.

 

 

این عکاس بازداشتی اضافه می‌کند که مسئولیت این اکانت از سوی نیروهای امنیتی ایران، «بر گردن» او افتاده است.

اما نظرآهاری در پاسخ به این پیام می‌گوید که «من اولین بار این اکانت هتاک را پس از دستگیری» نوشین جعفری شناخته و «تا همین دو هفته پیش» از وجود آن بی‌خبر بوده و نیروهای امنیتی نیز می‌دانند که این اکانت «ربطی به ما ندارد».

نظرآهاری تاکید می‌کند که همه فعالیت‌های او روشن بوده و «سابقه همه فعالیت‌ها نیز پس از چندین بار دستگیری در وزارت اطلاعات» موجود است.

نظرآهاری در توییتر می‌نویسد: «علی‌رغم این همه هیاهو، مدرکی علیه او [نوشین جعفری] پیدا نکرده‌اند و حالا می‌خواهند با انتساب آن به دیگری [شیوا نظرآهاری] که اتفاقا چند ماهی است در ایران نیست، جریانی را که راه انداخته‌اند، جمع کنند.»

این زندانی سیاسی پیشین اضافه کرد: «دلیل تاخیر در انتشار فایل‌ها، نظرات گوناگون و مخالفت‌هایی بود که بر سر انتشار آن وجود داشت.»

پیشتر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۲۲ مرداد، بازداشت نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما، را تایید و اتهام او را «اهانت به مناسک شیعه و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» عنوان کرده بود.

رسانه‌های ایران نیز حدود یک هفته پیش از آن گزارش داده بودند که جعفری «ادمین و چهره پشت‌پرده  یک اکانت توییتری به نام یار دبستانی» بوده که علیه مقدسات شیعی فعالیت دارد.

اما شهرزاد جعفری، خواهر نوشین، هرگونه ارتباط با اکانت یار دبستانی را تکذیب کرده است.

امیر رئیسیان وکیل نوشین جعفری به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا گفته است که موکلش روز ۲۸ مرداد و پس از ۱۶ روز از بازداشتش با خانواده خود تماس گرفته است.

جعفری پیشتر و در بهمن ماه سال ۸۸، زمانی که خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد بود، نیز بازداشت و در نهایت به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More