شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فریاد دوباره دادخواهی در سالگرد اعتراضات #آبان: نه می‌بخشیم،‌ نه فراموش می‌کنیم

 

کاربران رسانه‌های اجتماعی با یادآوری نخستین سالگرد اعتراضات سراسری آبان‌ ۱۳۹۸ که منجر به کشته شدن صدها شهروند و بازداشت بیش از ۱۰ هزار معترض از سوی حکومت ایران شد، بار دیگر بر دادخواهی از مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند.

کاربران با استفاده از هشتگ‌هایی همچون «#آبان»، «#آبان‌ـ‌خونین» و «#آبان‌ـ‌ادامه‌ـ‌دارد» و همچنین انتشار تصاویر کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته یاد آن‌ها را گرامی داشتند.

شماری از کاربران تصاویری از کشته‌های آبان ۹۸، از جمله محسن محمدپور را منتشر کرده و برخی از آنان او را نماد این اعتراضات خونین دانسته‌اند.

خبرگزاری رویترز، به نقل از منابعی در وزارت کشور ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات را حدود هزار و ۵۰۰ نفر گزارش کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی با وجودی که این گزارش را تکذیب کردند و وعده دادند گزارشی کامل را ارائه دهند، هرگز گزارشی از رویدادها و آمارها منتشر نکردند و سرانجام پس از حدود هفت ماه، به طور تلویحی کشته شدن ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر را پذیرفتند.

همین آمار نیز در حالی ارائه می‌شد که سازمان عفو بین‌الملل پیش از آن مشخصات دست‌کم ۳۰۴ نفر را ارائه کرده بود.

یکی از کاربران به نام بابک بردیا تصویر محمد داستان‌خواه، یکی از کودکان کشته شده در جریان اعتراضات، را منتشر کرده و نوشته: «این بچه روپوش مدرسه تنش بود،‌ چطور دلت اومد قلبش رو هدف بگیری...»

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد بر اساس شواهدش، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۲۳ کودک را طی دو روز، روزهای دوم و سوم اعتراضات آبان‌ماه، در  جریان «کشتار وسیع و سریع» معترضان از پا درآوردند.

وزیر کشور ایران تایید کرده که ۸۰ درصد کشته‌شدگان با سلاح سازمانی حکومت هدف شلیک قرار گرفتند.

علی نانوایی،‌ دانشجوی زندانی و محکوم این اعتراضات، نوشته: «آبان شد، گلوله شو، مست می‌شوم.»

برگزاری دادگاه‌های بازداشتی‌ها و محکومیت فعالان سیاسی و مدنی در ارتباط با اعتراضات آبان همچنان ادامه دارد.

همزمان نرگس محمدی،‌ نایب‌رییس کانون مدافعان حقوق بشر که به تازگی از زندان اوین آزاد شد، با مادر پویا بختیاری، جوان کشته‌شده با گلوله نیروهای امنیتی در این اعتراضات،‌ دیدار کرد.

تقی رحمانی،‌ همسر محمدی،‌ با انتشار تصویر دیدار او با ناهید شیرپیشه به نقل از محمدی نوشته:‌ «بغض آبان گلویمان را می‌فشارد، دست در دست هم می‌گذاریم،. به امید روزهای بهروزی و آزادی.»

آبان را در کتاب‌های تاریخ خواهیم خواند

شهروندان در توییت‌های مربوط به آبان با گرامیداشت یاد کشته‌شدگان و درخواست برگزاری دادگاه‌های عدالت برای بانیان سرکوب اعتراضات را دارند.

با وجود گذشت یک سال از این اعتراضات و هشدار چندباره تشکل‌ها و مقام‌های حقوق بشری و گزارشگران سازمان ملل متحد درباره ضرورت معرفی عاملان و دادخواهی قربانیان،‌ حکومت ایران از برگزاری هرگونه دادگاهی در این زمینه خودداری کرده است.

به تازگی دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی خود درباره وضعیت حقوق بشر ایران به مجمع عمومی این نهاد، مجددا اشاره کرد جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات از خشونت به صورت «بیش از حد و مرگبار» استفاده کرد.

برخی نمایندگان مجلس پیش از این وزیر کشور را مقصر این حوادث خوانده و خواستار محاکمه‌اش شده بودند؛ اما کاربران رسانه‌های اجتماعی و شهروندان مقام‌های ارشد حکومت از جمله علی خامنه‌ای،‌ رهبر، را مسئول این اتفاقات می‌دانند.

یک کاربر  به کشتار مردم اشاره کرده و نوشته‌: «نه می‌بخشیم،‌ نه فراموش می‌کنیم.»

کاربری دیگر در توییتر نوشته «یه روزی میرسه که توی کتاب‌های تاریخ خودمون از آبان به عنوان آغاز پایان می‌خونیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More