شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده پلیس راه خوزستان: بزرگراه خلیج فارس مسیر اهواز به ماهشهر تا اطلاع ثانوی مسدود است

رییس پلیس راه خوزستان شامگاه جمعه از مسدود شدن بزرگراه خلیج فارس در مسیر اهواز به ماهشهر خبر داد و گفت: «به‌دلیل حریق لاستیک‌های یک دستگاه تانکر حمل سوخت تا اطلاع ثانوی مسدود است.»

رضا دولتشاهی جمعه با بیان اینکه «مسیر رفت بزرگراه خلیج فارس به‌دلیل آتش‌سوزی لاستیک‌های یک دستگاه تانکر حامل گاز مایع که در ۲۰ کیلومتری این بزرگراه رخ داده است تا اطلاع ثانوی مسدود است»، گفت: «آتش‌سوزی لاستیک‌های این تانکر خسارت جانی نداشته و با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی حریق کنترل شده و از انفجار تانکر جلوگیری شده است.»

این مقام ارشد نیروی انتظامی خوزستان همزمان گفت: «پس از اطمینان کامل از ایمنی در تردد، این مسیر بزرگراه بازگشایی خواهد شد.»

بزرگراه خلیج فارس از محورهای اصلی و مهم ترانزیت در شرق شهرستان اهواز است که مسیر تردد خودروهای حامل سوخت و سایر مواد غذایی،غلات و صنعتی به بنادر ماهشهر و بندر امام و از مسیرهای اصلی واردات مواد غذایی،غلات و مواد و کالاهای صنعتی به کشور است.

یک ماه قبل در جریان اعتراضات سراسری طی روزهای جمعه ۲۴ تا سه‌شنبه ۲۸ آبان نیز راه‌های اصلی که ماهشهر و بندر امام را به سایر راه‌های کشور متصل می‌کند از سوی مردم معترض مسدود شده بود.

محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر، یازدهم آذر،  طی مصاحبه‌ای با تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی، ضمن تایید کشتار معترضان، دلیل آن را بسته شدن مسیرهای اتصال ماهشهر و بندر امام به سایر نقاط و قطع واردات عنوان کرد و گفت: «واردات کالاها داشت به‌خطر می‌افتاد، نیروهای امنیتی و نظامی وارد شدند و با نیروهای مسلحی که مقابل نظام ایستاده بودند به‌شدت برخورد شد.»

حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در جریان سفر حسین اشتری به ماهشهر، در محل دروازه قرآن شهرک طالقانی، کوره‌ گفت: «اینجا مهمترین جا در اعتراضات بود و مهمترین جنگی که داشتیم اینجا بود.»

در پیامد مسدود کردن همین بزرگراه واردات بود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، یگان ویژه نیروی انتظامی و واحدهایی از یگان زرهی سپاه پاسداران در خوزستان با مردم معترض درگیر شدند و بنابر گزارش دهم آذر ماه روزنامه نیویورک تایمز دست‌کم ۱۳۰ نفر از معترضان در ماهشهر و کوره‌(شهرک طالقانی) و جراحی(شهرک چمران) و سپس در نیزارهای کوره‌ها کشته شدند.

منابع محلی به روزنامه‌ نیویورک‌تایمز گفتند که در جریان اعتراضات، پس از ورود نیروهای سپاه پاسداران به ماهشهر، این نیروها بدون هیچ هشدار قبلی در شهرک چمران به روی گروهی از معترضان که خیابان را بسته بودند، آتش گشودند و چندین نفر را در محل کشتند.

به نوشته این روزنامه، پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسدران در شهرک چمران، گروه دیگری از معترضان به‌ سوی نیزاری در نزدیکی منطقه می‌روند و یکی از معترضان که مسلح بود و ظاهرا با سلاح کلاشینکف، به عقب شلیک می‌کرد. در پی این حادثه، نیروهای سپاه پاسداران معترضان را محاصره می‌کنند و با مسلسل به سوی آن‌ها آتش می‌گشایند که حدود ۱۰۰ تن کشته می‌شوند.

یک شاهد عینی از ماهشهر نیز پنج‌شنبه ۲۱ آذر درباره کشتار شهروندان در شهرک‌های مختلف ماهشهر در جریان اعتراض‌های اخیر به ایران‌اینترنشنال گفت: «سپاه پاسداران یک تیپ ویژه تک‌آور به همراه دو تانک و شش نفربر و سلاح سنگین و نیمه‌سنگین، حتی هلی‌کوپتر نظامی» به ماهشهر فرستاده بود.»

مقام‌های رسمی تاکنون توضیح بیشتری به جز «آتش‌سوزی لاستیک‌های یک تانکر» درباره جزییات و چگونگی مسدود شدن بزرگراه خلیج فارس و زمان گشایش آن اعلام نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More