شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده مرزی ایران: گزارش‌ها درباره غرق کردن اتباع افغان سناریوسازی است

 

کاظم صمدی، فرمانده هنگ مرزی تایباد، غرق شدن مهاجران افغان از سوی نیروهای مرزی ایران را تکذیب کرد و گفت فرمانده مرزبانی سرحدی غرب افغانستان به سه بار مکاتبه او در این باره پاسخی نداده است.

او گفت روز ۱۳ اردیبهشت پس از انتشار این خبر در فضای مجازی با  گلبدین الحوزی، فرمانده مرزبانی سرحدی غرب افغانستان، تماس گرفته و سه بار نیز با او مکاتبه کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.

فرمانده هنگ مرزی تایباد افزود شیب و قوس رودخانه هریر رود به گونه‌ای است که اگر جسمی بر روی آب شناور باشد باید به سمت ساحل ایران حرکت کند نه به سمت ساحل افغانستان.

او این خبر را «ساختگی و غیرواقعی» خواند و انتشار آن را به «دشمنان» نسبت داد و اضافه کرد آنها «درصدد ایجاد تشنج در منطقه هستند و از این سناریو‌سازی‌ها، هدفی جز تفرقه‌افکنی ندارند».

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از مقامات مرزبانی نوشت که به دلیل سیلابی و گل‌آلود بودن آب رودخانه هریررود «اجساد سالم و تمیز باقی نمی‌ماند درحالی که عکس‌های منتشرشده  از اجساد اتباع افغانستانی نشان‌دهنده اجسادی سالم و بدون گل‌آلودگی است».

افغانستان و ایران توافق کرده‌اند که تحقیقات مشترک را در مورد کشته شدن شهروندان افغانستان در مرز با ایران را از طریق کمیساریای مرزی دو کشور انجام دهد.

براساس گزارش‌ها و اظهارات شاهدان عینی، بیش از ۵۰ شهروند افغان که در ۱۳ اردیبهشت به صورت غیرقانونی از دهنه ذوالفقار وارد ایران شده بودند از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت و سپس به رودخانه هریرود انداخته شده‌اند. 

به گفته دفتر والی هرات، از میان این افراد ۱۰ تن آنها که اهل هرات و فاریاب هستند جان باخته‌اند، ۱۷ تن ناپدید هستند و ۱۹ تن دیگر نجات داده شده‌اند.

شماری از فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی، قوه قضاییه و مدافعان حقوق زنان افغانستان در نامه‌ای سرگشاده به علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از بدرفتاری مرزبانان ایران با مهاجران افغان و انداختن آن‌ها به رودخانه هریرود، ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار عذرخواهی علنی دولت ایران شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More