شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده سپاه: از عربستان سعودی و امارات انتقام می‌گیریم

 

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به حمایت از گروه جیش‌العدل متهم کرد و از حسن روحانی خواست دست سپاه را «برای اجرای عملیات‌های انتقام‌جویانه بیش از گذشته باز بگذارد».

او که برای حضور در مراسم خاکسپاری نیروهای نظامی سپاه که هفته گذشته در حمله انتحاری گروه جیش‌العدل کشته‌ شدند به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه گفت: «دولت‌های خائن عربستان [سعودی] و امارات بدانند صبر جمهوری اسلامی به سر آمده و حمایت از گروه‌های تکفیری را تحمل نخواهد کرد. ما انتقام خون شهیدان را از دولت‌های عربستان [سعودی] و امارات خواهیم گرفت.»

پیش از این، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که سپاه را مامور رسیدگی به این حادثه کرده است، از مسلم بودن ارتباط «سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها» با عاملان این حمله انتحاری گفته بود.

فرمانده سپاه اکنون این کشورها را عربستان سعودی، امارات و پاکستان می‌داند.

او صبح روز شنبه هم در موضع‌گیری دیگری که متفاوت از مواضع پیشین ایران بود، نیروهای امنیتی پاکستان را متهم کرد از گروه جیش‌العدل حمایت می‌کنند و از محل حضور آنها در خاک پاکستان اطلاع دارند. جعفری دولت پاکستان را تهدید به انجام اقدام‌های جبرانی کرد.

نکته جالب توجه دیگر خواسته فرمانده سپاه از روحانی برای دادن اختیارات بیشتر به این نهاد در زمینه واکنش نظامیست.

مهرماه امسال، حسن روحانی گفت حمله موشکی سپاه به سوریه - در واکنش به عملیات داعش در حمله به مجلس ایران-  برای اجرا کردن «تصمیمات شورای عالی امنیت ملی» بوده است.

این اظهارات اما با واکنش سپاه روبرو شد و این نهاد نظامی در بیانیه‌ای بدون اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی نوشت که عملیات موشکی «در سلسله مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا» انجام شده است.

بعید به نظر می‌رسد که طرح خواسته جدید فرمانده سپاه از روحانی به معنای تمایل این نهاد برای اطاعت از دستورات رییس جمهوری ایران باشد.

به احتمال زیاد جعفری تلاش کرده با انداختن مسئولیت عدم واکنش ایران بر دوش شورای عالی امنیت ملی از متهم شدن یا ضعیف جلوه داده شدن سپاه در روزهای آینده پیشگیری کرده باشد.

حکومت ایران سال گذشته در واکنش به حملات گروه جیش‌العدل اقدام به حملات نظامی محدود در داخل پاکستان کرد. این حملات تاکنون نتیجه موثری در توقف حملات گروه جیش‌العدل نداشته است.

به نظر می‌رسد فرمانده سپاه پاسداران خواستار حمله نظامی قوی‌تر و گسترده‌تری به خاک پاکستان برای غلبه بر بحران است، اقدامی که می‌تواند به تشدید بحران بین دو کشور منجر شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More