شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده سنتکام: ایران در آستانه تحلیف بایدن از متحدانش خواست تحریک به جنگ نکنند

 

کنت مکنزی،‌ فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)،‌ می‌گوید ایران در آستانه تغییر دولت در ایالات متحده از گروه‌های متحدش در منطقه خواسته بود تحریک به جنگ نکنند.

مکنزی روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه با اشاره به روی کار آمدن دولت جو بایدن، دوره فعلی پس از تحلیف را «دوره فرصت» در روابط میان تهران و واشینگتن عنوان کرد.

او در زمینه تحرکات نظامی ایران در ماه‌های اخیر اشاره کرد تهران «تا حد بسیاری توانسته‌ به آنها [گروه‌های نیابتی] بگوید كه زمان مناسبی برای ایجاد جنگ نیست. من مطمئنم که در ایران یک محاسبه سیاسی وجود داشت تا به دولت جدید برسد و ببیند آیا اوضاع تغییر می‌کند یا خیر.»

او اضافه کرد دولت جدید در آمریکا سیاست این کشور را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

این فرمانده نظامی آمریکا همچنین تایید کرد «جریان‌های تهدید افزایش‌یافته‌ای» از سوی ایران در ماه‌های منتهی انتخاب جو بایدن و تحلیف او وجود داشت.

مکنزی افزود آمریکا قادر بود «بازدارندگی مورد مناقشه» را حفظ کند. او گفت: «هدف ما جلوگیری از جنگ بود.»

فرمانده سنتکام همچنین اشاره کرد که ایران آن‌طور که برخی تحلیلگران امنیتی و نظامی نگران بودند، نه‌تنها به صورت مستقیم به هیچ‌یک از اهداف ایالات متحده حمله نکرد، بلکه تا حد بسیاری قادر به مدیریت بازیگران نیابتی خود در عراق و سایر مناطق بود.

او گفت با تیم انتقال دولت بایدن پیش از تحلیف گفت‌وگو کرده و آن‌ها سوالات «بسیار خوب» و همچنین درخواست‌هایی برای دریافت اطلاعات داشته‌اند.

این مقام نظامی از سوی دیگر به توافق‌های عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای منطقه اشاره کرد و ضمن «خوب» خواندن آن‌ها گفت این چیزی است که ایران را نگران می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More