شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده تیپ ویژه قم:«مهدورالدمی» ترامپ صادر شود،استشهادیون عرصه را بر او تنگ می‌کنند

عزت الله معتمد، فرمانده «تیپ مستقل ۸۳ روحانیون امام جعفر صادق» تیم ویژه  قم، در واکنش به تحریم رهبر جمهوری اسلامی از سوی آمریکا، هشدار داد که در صورت «صدور حکم مهدورالدمی» برای دونالد ترامپ، «جوانان استشهادی» عرصه را بر او بیش از «سلمان رشدی» تنگ خواهد کرد.

معمتد طی سخنانی در ستاد تیپ ۸۳ ویژه قم با اشاره به تحریم رهبر جمهوری اسلامی از سوی آمریکا، گفت: «مرجعیت دینی، منطقه ممنوعه و خط قرمز ماست و دشمن بداند اگر رهبر و مرجعیت دینی ما مورد اهانت قرار بگیرد با اذن ولی فقیه و یا صدور حکم مهدورالدمی از ناحیه مراجع عظام، جوانان استشهادی و مجاهدین انقلابی و جهادی در گوشه گوشه جهان عرصه را بسیار بیشتر از آن مقدار که بر سلمان رشدی تنگ نمودند، بر ترامپ و پشتیبانان آنها تنگ خواهند کرد.»

عزت الله معتمد، فرمانده تیپ مستقل ۸۳ روحانیون امام جعفر صادق، همزمان با هشدار به رئیس جمهوری آمریکا، به مسئولان پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی نیز در خصوص «وضعیت فعلی شهر قم» هشدار داد و گفت: «برخی عناصر معلوم الحال در خیابان‌های شهر اهل بیت و مرجعیت هنجار شکنی می‌کنند.»

او از مقام‌های مسئول خواست تا «در حوزه حجاب و عفاف قم اقدامات جدی انجام دهند» و با تاکید براینکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «وضعیت قم» رضایت ندارد، گفت: مقام‌های قم «در صورت عدم توانایی در انجام تکلیف و پاسداری از اصول و ارزش‌ها، این امور را یا به دیگران واگذار کرده و یا به دست مردم انقلابی و شهید پرور بسپارند.»

از چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه که اعلام شد علی خامنه‌ای برای حضور در مسجد جمکران به قم سفر کرده‌است شماری از مقام‌های قضایی و انتظامی این شهر از «عدم رضایت» رهبر جمهوری اسلامی سخن گفته اند و اعلام کردند که اقدامات شدیدتری در خصوص مقابله با «هنجارشکنی، بی‌حجابی و بدحجابی» اجرا می‌کنند.

عزت الله معتمد مهرماه سال گذشته و نزدیک دو ماه بعد از ماجرای بالا رفتن پلاکارد جنجالی «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» در حوزه علمیه قم، جایگزین حسین طیبی‌فر فرمانده برکنار شده «تیپ ۸۳ امام صادق» شد.

حسین طیبی‌فر در ۲۵مرداد۱۳۹۷ در کنار حسن رحیم‌پور ازغدی یکی از دو سخنران تجمع اعتراضی شماری از طلاب در قم بود. رحیم پور ازغدی در این سخنرانی گفت که « درس خارج‌ حوزه علمیه قم  به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند»، اما این سخنان در کنار پلاکارد «استخر فرح»  با واکنش مراجع قم و مقام‌های تهران مواجه شد که یکی از نتایجش برکناری « حسین طیبی‌فر» از فرماندهی تیپ ۸۳ ویژه قم بود.

نگرانی‌ها درباره قم محدود به تغییرات سبک زندگی زنان، جوانان و زائران نیست، با افزایش فشارهای به ویژه فشارهای ناشی از تحریم‌ها، نگرانی مقامات ارشد حکومتی درباره تحولات درونی در حوزه‌ علمیه قم نیز فزونی گرفته است.

در شرایط بحرانی، روحانیان قم الگویی چون علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان مستقر در نجف را به عنوان یک مرجع تقلید «غیرحکومتی» پیش‌رو دارند.

تیپ ۸۳ ویژه قم از ابزارهای مقابله با روحیان بلندپایه و مراجع غیرحکومتی یا منتقد عملکرد علی خامنه‌ای است. احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان، دو هفته پیش، ۲۵ خرداد ماه، در دیدار با فرمانده و اعضای شورای فرماندهی «تیپ امام جعفر صادق» به صراحت به این موضوع اشاره کرد و با اشاره به اینکه «فلسفه تشکیل تیپ ۸۳ تثبیت روحیه جهادی بود»، گفت: ضد انقلاب برای دور کردن طلاب و روحانیون انقلابی از نظام، از عناوینی همچون «آخوند حکومتی» استفاده می کند اما «ما افتخار می‌کنیم سرباز نایب امام زمان و آخوند حکومتی هستیم چرا که تنها گذاشتن نایب امام زمان تنها گذاشتن امام زمان است.»

وی با اشاره به اینکه «جایی برای سازماندهی طلاب جهادی به خصوص بعد از جنگ خالی بود»، گفت که «با تیپ ۸۳ این خلا پر شد و اگر این طلاب جهادی توسط تیپ ۸۳ سازماندهی نمی‌شدند چه بسا پراکنده شده و از ظرفیت آنان استفاده بهینه نمی‌شد.»

احمد خاتمی همچنین گفت: «تیپ ۸۳ امام جعفر صادق از ابتدا مخلصانه جان گرفت و مخلصانه ادامه پیدا کرد و کسانی که با اصل انقلاب میانه‌ای ندارند طلاب تیپ امام جعفر صادق را نمی‌پسندند.»

حسینی بوشهری، نایب رییس جامعه مدرسین حوزه قم، نیز در دیداری مشابه با فرماندهان تیپ ویژه ۸۳ گفت که « تیپ ۸۳ امام صادق مکمل حرکت حوزه‌ است.»

او گفت که «امروز نام تیپ ۸۳ رزمی تبلیغی امام صادق  یک نام ماندگار است. هم در تاریخ جنگ، هم تاریخ کشور و هم در تاریخ حوزه، اگر روزی بخواهند تاریخ حوزه را بنویسند یکی از نکات برجسته تاریخ حوزه ما وجود تیپ ۸۳ است که نه تنها جهادش، جهاد مبارزه با دشمن بود بلکه در جهاد مبارزه با نفس سرآمد شده اند.

وی گفت که «دشمنان ما هیاهو و عربده کشی می کنند، یک روز با ادبیات تهدید وارد می شوند اما وقتی هیمنه سپاه و نیروهای مسلح مقتدر ما و در راس همه رهبر آگاه، بیدار، بصیر را می بینند از حرف‌هایشان عقب نشینی می کنند.»

حسینی بوشهری گفت: «به عنوان یک حوزوی و یک طلبه به وجود شما می بالم و افتخار می کنم و احساس می کنم یک مجموعه عظیم این چنینی در کنار حوزه علمیه، یک مجموعه‌ای است که تکمیل کننده حوزه ماست.»

پیش از این در دی ماه سال گذشته نیز محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خامنه ای، طی سخنانی در «مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای قم» نسبت به «خطر نفوذ در حوره قم» هشدار داد و گفت: «نفوذ خطر بزرگی است که حوزه علمیه قم را تهدید می‌کند، این حوزه مقتدای سایر حوزه‌های علمیه کشور همچون مشهد، اصفهان و تبریز بوده و چشم همه به آن است.»

محمدی گلپایگانی با تاکید براینکه «چرا باید در این حوزه تفکرات انحرافی پیدا شود، چرا باید حرف این افراد شنیده شده و یا احیاناً هوادار پیدا کنند»، گفته که «ساخت فرقه‌های گوناگون از سوی «MI6» به عنوان سرویس جاسوسی انگلیس است؛ آنان استاد ساختن فرقه‌ها بوده و این کار آنان مربوط به امروز هم نیست و از گذشته وجود داشته است.»

رئیس دفتر خامنه‌ای تاکید کرد که «اولین قدم برای مبارزه با آنان این است که خود را مهیا کرده، اطلاعات لازم را به دست آورده و مجهز شویم تا بتوانیم با آنان مبارزه کنیم.»

محمدی گلپایگانی در آن سخنرانی گفت که «من یک بار هم در ایشان ترس نسبت به دشمنان را مشاهده نکردم، رهبر باید اینگونه باشد؛ ایشان هرگز در مقابل دشمن خم به ابرو نیاورده و امروز نیز همینطور است» اما «گاهی برخی از افراد در کشور می‌ترسند و می‌لرزند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More