شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده ارشد آمریکایی: موضع نظامی ایران پس از حمله‌ آرامکو تغییری نکرده است

دریاسالار جیم مالوی، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، گفت از زمان حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ایران در موضع‌ نظامی خود در منطقه تغییری نداده است.

این فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز که روز جمعه ۱۲ مهرماه منتشر شد، گفت: «اصلا فکر نمی‌کنم آن‌ها [نیروهای ایران] در حال عقب‌نشینی باشند.»

مالوی تاکید کرد فعالیت‌های نقل و انتقالات موشک‌های کروز و بالستیک ایران و همچنین  توانایی‌هایی مین‌گذاری ایران را دائما زیر نظر دارد.

او تایید کرد که گزارش روزانه این تحرکات و ارزیابی‌ پیامدهای احتمالی را دریافت می‌کند.

این فرمانده ارشد ارتش آمریکا درباره حمله به تاسیسات آرامکو گفت: «از نظر من، این حمله نمونه‌ای از عملیات زمینی همان کاری بود که با مین‌ها (در حمله‌های اخیر به چند کشتی‌ در دریای عمان)  کردند… سریع و مخفیانه. نمی‌شود انکارش کرد.»

تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی در ۲۳ شهریورماه هدف حمله قرار گرفت. 

مقام‌های ایران از ماه‌ها پیش، تهدید می‌کردند در صورت قطع صادرات نفت تهران، سایر کشورهای منطقه هم قادر به صدور نفت نخواهند بود. 

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و عربستان سعودی، ایران را در حمله به آرامکو مقصر دانسته‌اند. با این حال، مقام‌های ایرانی هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده‌اند؛ حمله‌ای که شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند.

علاوه بر این، در ماه‌های اخیر چندین نفتکش و کشتی تجاری خارجی در دریای عمان هدف حملات خرابکارانه قرار گرفتند. آمریکا و برخی کشورهای دیگر این حمله‌ها را به تهران نسبت می‌دهند، اما ایران دست داشتن در آن‌ها را رد کرده است. 

هفته گذشته، با افزایش تنش‌ها در منطقه، پنتاگون اعلام کرد چهار سامانه راداری، موشک‌ پاتریوت و حدود ۲۰۰ نیروی پشتیبانی برای تقویت توان دفاعی عربستان سعودی اعزام می‌کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، هدف از استقرار این نیروها پیشگیری از حمله‌های دریایی ایران و افشای جزییات حمله‌ در صورت وقوع است.

واشینگتن اولین بار در ماه ژوئن، در پی حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز، پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی بین‌المللی در خلیج فارس را مطرح کرد.

مالوی درباره این ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا گفت هدف از عملیات سنتینل این است که در صورت بروز سانحه دریایی، مقصر پیدا شود.

این عملیات عبارت است از پشتیبانی نظارتی و مخابراتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با کشورهای عضو، شامل بریتانیا، بحرین، استرالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

مالوی در این‌باره گفت: «در اصل یک سیستم دفاعی منطقه‌ای ایجاد کرده‌ایم.»

او همچنین تاکید کرد ایالات متحده آمریکا همواره در تلاش است جریان تبادل اطلاعات با عربستان سعودی را تثبیت و تقویت کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More